Günümüzde, demografi bazlı segmentasyon, yerini psikografik bazlı segmentasyona bıraktı. Alışverişçileri, müşterileri, yaş grubuna ve gelir seviyesine göre segmente etmek, markanın etki alanını verimsizleştirmek demek. Oysa, psikografik segmentasyonla, o kişinin yaşam şekli, düşünme biçimi, beklentileri de devreye girdiği için daha nokta atışı hedefleme yapabilme şansımız olabilir. Alışverişçi segmentlerini oluştururken bu yaklaşımla birlikte kullanabileceğimiz 3 ana etken var: “Fiyat”, “eğlence” ve “zaman”. Tüm bu verilere göre, alışverişçileri şu şekilde segmente edebiliriz:

GÖREV ALIŞVER IŞÇILERI

Bu kategorideki tüketiciler, aslında alışverişten keyif almaz. Zorunda oldukları için yaparlar. Detaya çok önem verirler. Çokça sorgularlar. Ürünlerin içeriğini, sunduğu faydaları çok detaylı araştırırlar. Ana motivasyonları doğru fiyata, doğru ürünü alabilmektir

PAZARLIKÇI ALIŞVER IŞÇILER

Alışverişe stratejik bir oyun olarak yaklaşırlar. Alışveriş deneyiminin sonunda, eğer ürünü gerçek fiyatının altında almışlarsa memnun bir alışverişçi yaratmış olursunuz. Ürün seçimi kadar mağaza seçimi de onlar için kritiktir. Daha sık promosyon yapan mağazalar tercih sebebidir. Mağaza içi iletişim bu segmentteki alışverişçileri çeker. İndirim oranına odaklanırlar.

FIYATÇI ALIŞVER IŞÇILER

Temel odakları bir bütçe içinde kalmak, kesinlikle sınırları aşma – maktır. Bültenleri kaçırmadan takip ederler. Fiyat odaklı oldukları için marka değiştirebilirler. Fakat her zaman ucuz olan markalara da sadıktırlar. Pazarlıkçı alışverişçilerden farkları, onlar markala – rına sadıkken bu segmenttekiler aynı kategoride daha ucuzunu gördükleri zaman, ucuz olan markayı tercih edebilirler. Marka sa – dakati düşükken perakendeci sadakati yüksektir. Fiyat odağı olan perakendecileri veya indirim marketlerini tercih ederler. Özellikle “market markalı” ürünleri tercih ederler. Fiyat odaklı mağaza içi iletişim bu alışverişçileri etkiler

KEŞIF ALIŞVER IŞÇILERI

İhtiyaçlarını bilirler. Fakat alışveriş ortamında yeni deneyimlere açıktırlar. Alışverişte geçirdikleri zaman uzundur çünkü alışveriş yapmak, onlar için büyük bir keyiftir. Birçok farklı opsiyon oluşturmayı ve aralarından seçmeyi çok severler. Bazı zamanlar, arkadaşlarıyla, aileleriyle gitmeyi de tercih ederler. Birlikte keşfetmekten de keyif duyarlar. Farklı perakendecileri gezip aralarından tercih yaparlar. Mağaza içindeki iletişime açıktırlar

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.