Gayrimenkul teknolojileri anlamına gelen “Proptech”, İngilizceden “property technology” nin kısaltması olarak ortaya çıkmış bir terimdir. Bilgi teknolojisi ve platform ekonomisinin gayrimenkul piyasalarına uygulanması olarak tanımlanır. Basit bir şekilde ifade edecek olursak; gayrimenkul sektöründe pazarlamanın teknoloji ile birleşmesi diyebiliriz. Ülkemizde bu kavramla ilgili ilk olarak ilan listeleme siteleri ve uygulamaları aklımıza gelse de bunun yanında proptech; ofis paylaşım ekonomisi, eve servis hizmetleri, tesis yönetimi, inşaat teknolojileri gibi alanları da içinde bulunduran bir sistem. Bu sistem, veri depolama ve yapay zeka ile verilerin yorumlanmasını, bu sayede de hem alıcı hem satıcı için mükemmel çözümü hedef alıyor. İlan sitelerinin ülkemizde ve dünyada ne kadar etkin kullanıldığını hatta ve hatta gayrimenkul pazarının büyük çoğunluğunun buradan döndüğü görülünce, proptech’in hayatımızdaki önemini fark etmiş oluyoruz. Zaten bunun farkında olan dünyadaki büyük gayrimenkul firmaları da söz konusu teknolojilere çok büyük yatırımlar yapıyorlar. Çünkü 3 boyutlu sanal turlar, gelişmiş mobil uygulamalar, kullanıcıya özel gelişmiş web ara yüzleri, drone ile inşaat yapımı ve izleme süreçleri, gayrimenkul alım satımın tüm süreçleri, gayrimenkul değerleme, tesis yönetimi, akıllı şehirler, akıllı binalar gibi birçok konuyu ilgilendiriyor. Proptech’in yapay zekası sayesinde gelişen teknoloji ile birlikte yatırım yapılacak yeni bölgelerin belirlenmesinden tutun da bölgedeki yaya-araç trafiğinin durumuna kadar çevresel etkenler, bölgenin ticaret hacmi, bölgedeki gayrimenkullerin fiyatları, çevredeki rakipler ile ilgili verileri ve buna benzeyen birçok değişik faktörü işleyip, en uygun yönlendirmeleri yapabilecek bir sistem olarak kullanılması hedefte. Bu sebeplerden dolayı proptech, geleceğe yönelik büyük bir adım. Öncelerde gayrimenkul satışları zamanla esnaflığın önemli bir kolu olan emlakçılık vasıtasıyla, daha sonraları gazete ilanlarıyla, 2000 sonrasına baktığımızda ise ilan sitelerinin etkin kullanımı sayesinde, bir sürü filtreleme yöntemi ile hem satıcının hem alıcının işini kolaylaştırarak sektöre büyük ivme kazandırmıştır. Gayrimenkul ilan siteleri proptech’in en güzel örneklerinden biridir. İlan sitelerinin gücüne bakacak olursak, proptech’in ne kadar önemli bir güç olduğunu, gayrimenkul piyasası teknoloji ile birleşince sektörün nasıl ivmelendiğini, gelecekte de gelişen proptech ile birlikte sektörün direkt teknoloji üzerinden döneceğini kestirmek çok zor bir tahmin olmasa gerek. Bir başka örnek olarak, daha önce galericilik ve araba pazarları üzerinden dönen 2. el araba alım satımları da günümüzde ilan siteleri üzerinden olmaya başladı. Kullanıcılar artık tüm Türkiye üzerindeki ilanlar üzerinden değerlendirmelerini yapıyorlar. Bazı 2. el araba siteleri, son yıllarda direkt site üzerinden alım satım yapmaya başladı ve giderek bu olay güven esasından dolayı oldukça yaygınlaştı. Aynı olay gayrimenkul sektörü için yurt dışında da yapılmaya başlandı. İlerleyen yıllarda, ülkemizde gayrimenkul sektöründe de web siteleri üzerinden alım satım olacağını az çok öngörebiliriz. Proptech emlak pazarında hem alıcıların hem satıcıların işlerini kolaylaştırmak için dijital inovasyonu kullanır. Günden güne gelişen yapay zeka sayesinde insanlar ihtiyaçlarına uygun gayrimenkulleri daha rahat bulacak. Yurt dışında sadece gayrimenkul satışı olarak değil malzeme satışında da aynı sistem uygulanıyor. Müteahhit firmalar, ihtiyaçları olan malzeme gruplarını rakip firmalar içerisinde değerlendirmeye alıp, kendileri için en mantıklı seçimi yapabiliyorlar. Ayrıca; işçi, ekip, alt yüklenici firma ve müteahhitlerin bir araya gelerek iş anlaşmaları yapabilecekleri platformlar da yurt dışında kullanılıyor ve yaygınlaşmış şekilde yeni bir sürdürülebilir pazar olarak karşımıza çıkıyor. Bunun yanı sıra, gayrimenkul değerlemede herkes bir başkasının malına biçtiği fiyat üzerinden yorumlama yapıp, kendi malına değer biçiyor. Bu, tarihin en eski yöntemi de olsa her zaman doğru sonuçlar vermeyebilir. Teknoloji tabanlı gayrimenkul değerleme sayesinde, bütün faktörler yapay zeka ile değerlendirilerek en doğru sonuçlara ulaşılacak ve sektördeki yapay fiyat artışlarının da önüne geçilmiş olunacaktır. Proptech üç ana pazar segmentinden oluşmaktadır:
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.