Ülkemizin en büyük istihdam platformu Kariyet.net, dijital teknolojileri kullanarak daha fazla aday ve işvereni insan kaynakları ve kariyer süreçlerinde doğru iş ve yetenekle buluşturmaya devam ediyor. “Akıllı İlan”, “FinalCheck”, “HR Venue”, “Pratik Aday Servisi” gibi dijital çözümleriyle hizmetlerine kolaylık ve hız kazandıran şirket, dijitalleşmeye ve girişimciliğe dair yatırımlarını da güçlü şekilde sürdürüyor. Kendi bünyesinde 3 farklı start-up kuran Kariyer.net, işe alım süreçlerini uçtan uca dijitalleştiren start-up’lara da yatırım yapıyor. Kariyer.net CEO’su Fatih Uysal, proje içeriklerinden girişimcilik hamlelerine, dijital göçten iş dünyasının yeni çalışma düzenine kadar geniş bir yelpazede sorularımızı yanıtlıyor.
Kariyer.net, küresel ölçekte yaşanan teknolojik gelişmeleri doğru okuyan ve buna bağlı olarak hızlı aksiyon alan bir şirket. Dijital çözüm anlamında sunduğunuz hizmetleri ve geliştirdiğiniz ürünleri anlatır mısınız?
Kariyer.net olarak sektörde 20 yılı aşkın deneyimle öne çıkan, doğru adayı doğru işle buluşturacak dijital teknolojiler üreten bir şirketiz. Dünyadaki teknolojik gelişmeler ve buna bağlı yaşanan dijital dönüşüm, bulunduğumuz sektörde de yansımalarını gösteriyor. Kurulduğumuz günden bu yana dijital dünya ile entegre bir şekilde yolumuza devam ediyoruz. İnsan Kaynakları sektöründe tek, internet sektöründe ilk olan Ar-Ge merkezimizi 2014 yılında kurduk. Bu merkezimizde yapay zeka, makine öğrenmesi gibi yenilikçi teknolojileri kullanarak işveren ve adaylarımızın işini kolaylaştıracak çözümler geliştiriyoruz. İşe alım süreçlerinde uçtan uca dijitalleşmek için yapay zeka teknolojisi ile çalışan “Akıllı İlan” uygulamasını geliştirdik. Akıllı ilan, sanal işe alım asistanı olarak işverenlerin doğru adayları seçmelerine yardımcı oluyor. Dijitalleşmeyle beraber belge sahteciliğinin artması üzerine, My Security Analytics iş ortaklığı ile geliştirdiğimiz “FinalCheck” ürününü de 2021 Eylül ayında hizmete sunduk. Böylece küresel çapta kullanılan “background check” hizmetini Türkiye’de ilk kez hayata geçirmiş olduk. FinalCheck ile şirketler, çalışanlarının belgelerini tek bir platformda, güvenli ve hızlı bir şekilde doğrulayabiliyor. Video mülakat, online mülakat ve gözetimli online test imkanlarını şirketlerle buluşturan HR Venue hizmetimiz de insan kaynakları profesyonellerinin zamanını daha iyi yönetmesini sağlarken işe alım sürecini de hızlandırıyor. Türkiye’nin mavi yaka iş ve çalışan bulma problemine çözüm sunma ve istihdama katkı sağlama misyonuyla 2017 yılında İşin Olsun’u hayata geçirdik. Türkiye’nin lokasyon bazlı ilk ve en büyük ücretsiz iş ve çalışan bulma platformu olan İşin Olsun’a kendi geliştirdiğimiz yapay zekaya dayalı, akıllı ilan öneri sistemlerimizi entegre ettik. Ayrıca sektörde ilk defa numara maskeleme teknolojisi kullanan platformuz. Bugün 7,5 milyondan fazla kişinin indirdiği İşin Olsun uygulamamızda üye işveren sayısı 720 bine ulaştı. 5 yılda söz konusu uygulama sayesinde 2 milyon kişi işe yerleşti. Pratik Aday Servisi (PAS) de bir diğer dijital çözümümüz. PAS ile dijital yöntemleri kullanarak uzun işe alım süreçlerini kısaltıyoruz. Algoritmalarımız sayesinde aranan pozisyon için en uygun olan ve aktif iş arama sürecinde bulunan adayları daha hızlı belirliyoruz. İşe alım alternatifi olarak sunduğumuz bu hizmetle, iş ilanının yayınlanmasından, telefon mülakatına kadar işe alım süreçlerinin tümünü Kariyer.net uzmanları yürütüyor. Acil ihtiyaç anında ya da zor bir pozisyon için Ar-Ge çalışması ve yapay zeka yardımıyla kısa liste vererek, adaylarla mülakat yapıyoruz. Bugüne dek 200’den fazla şirketin 250’den fazla açık pozisyonu için 10 binden fazla telefon mülakatı gerçekleştirdik.
İşe alım sürecini dijitalleştiren teknolojilere yatırım yapmayı aralıksız sürdüren bir şirket olarak farklı yatırımlarınız da bulunuyor. Söz konusu yatırımlarla ilgili bilgileri ve geliştirilen projeleri öğrenebilir miyiz?
Kariyer.net olarak biz de bir start-up olarak yola çıktık, 23 yıldır hala aynı ruhla çalışıyoruz. Bu ruh kurum kültürümüzde de hakim. Sektörde girişimcilik kadar kurum içi girişimciliğe de inanıyoruz ve bu alana yatırım yapıyoruz. Geçtiğimiz yıl İK’da dijital dönüşümü desteklemek için işveren markası çözümlerimizi dijitalleştirerek, kendi bünyemizde 3 farklı start-up kurduk. Ayrıca Coensio ve PeopleBox gibi işe alım süreçlerini uçtan uca dijitalleştiren start-up’lara da yatırım yaptık. Bugün teknoloji alanında yetişmiş yetenek bulmak, sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada işe alım ekiplerinin zorlandığı konuların başında geliyor. İşverenlerin aradıkları yetenekleri bulabilmeleri için adayın doğru ön değerlendirme süreçlerinden geçmesi çok önemli. Hem teknoloji hem de işe alım ekiplerinin doğru yeteneği saptamak için gereğinden fazla zaman harcadığını, buna rağmen birçok teklifin işe alımla sonuçlanmadığını görüyoruz. Bu iç görüden yola çıkarak, teknoloji alanında yayınlanan iş ilanlarına gelen başvurular arasından en nitelikli adayların en az eforla ve en hızlı şekilde seçilmesini sağlayan bir start-up olan Coensio’ya 2021 yılı içerisinde yatırım yaptık. Coensio’nun farkı, sürecin en başından itibaren eleme yapma amaçlı geliştirilmiş bir yazılım olması. Amacımız, hem bu alanda çalışan arayan işverenlerin işini kolaylaştırmak hem de girişim dünyasına destek vermek. Tesla ve Walmart gibi dünya devi şirketler işe alım süreçlerini kısaltarak, doğru adaya ulaşmak için Coensio’nun hizmetlerinden faydalanıyor. Müşterileri arasında Binance, ebay, Wipro gibi şirketlerin de bulunduğu Coensio’ya 2022 yılı Haziran ayında 420 şirket daha katıldı. Son olarak geçtiğimiz aylarda yeni nesil aday takip sistemi olan PeopleBox’a yatırım yaptık ve stratejik ortağı olduk. PeopleBox, sunduğu çözümler ile insan kaynakları profesyonellerinin işe alım sürecini uçtan uca dijitalleştiriyor. Bu yeni nesil sistem, insan kaynaklı hata payını en aza indirgeyerek İK birimlerine, adaylarla video mülakat yapabilme, kaliteli ve efektif bir CV havuzu oluşturma, görüşme notlarını bulut ortamında saklama, pratik raporlama araçlarıyla benzersiz sunumlar hazırlama gibi avantajlar sağlıyor.
Geçtiğimiz yıl şirketlerin işveren markası yolculuğuna destek olmak ve ihtiyaçlara veri odaklı yaratıcı çözümler sunabilmek için yola çıkan “WeBrand” girişiminizin gerçekleştirdiği çalışmalar nelerdir?
Geçtiğimiz yıl dijital işveren marka çözümlerimizi işverenlerle buluşturmak için kendi bünyemizde kurduğumuz girişimimiz WeBrand; kariyer fuarları ve canlı yayınlar, işveren markası strateji ve tasarımı, genç yetenek iletişimi ve sosyal medya iletişimi olmak üzere 4 konu başlığında yeni nesil çözümler sunuyor. Şirketlerin işveren markası olarak bilinirliğini artırmak, doğru yeteneklere ulaşmasını sağlamak ve kültürlerini tanıtmak için stratejiyi yaratıcı fikir ve deneyimle buluşturarak, odağına çalışanı alan hikayeler yaratıyor. Geçtiğimiz bir yılda farklı sektörler, yetenek grupları ve girişimler için toplamda 200’e yakın işveren ile 20’ye yakın kariyer fuarı ve canlı yayın gerçekleştiren WeBrand, toplamda 1 milyonu aşkın genç yeteneği işverenlerle online platformlarda buluşturdu. Ekim 2021- Haziran 2022 dönemini içeren süreçte düzenlenen fuarları 70 binin üzerinde genç yetenek ziyaret etti, fuarlar sırasında gerçekleşen canlı yayınlar ise 100 bine yakın izlenmeye ulaştı. WeBrand’in geçtiğimiz yıl sunduğu farklı çözümler ile çözüm ortağı olduğu işverenler, iş ilanı görüntülemelerinde yüzde 47, iş başvurularında ise yüz – de 39 artış yakaladı.
Dünyada dijitalleşme süreçleri hızlanırken, “dijital beyin göçü” ciddi bir problem haline geldi. Konuyla ilgili gerek küresel gerekse ülkemizde yaşanan gelişmeleri değerlendirebilir misiniz?
Dijital dönüşüm pandemi ile birlikte şirketlerin gündeminde ilk sıraya yerleşti. Dijitalleşen ve bu alana yatırım yapan şirketler arttıkça buna paralel olarak dijital yetenek ihtiyacı da artıyor. Dijital beyin göçü dünyada olduğu gibi ülkemizde de büyüyen bir problem. Çünkü ülkemizde bulunan genç nüfusun büyük bir çoğunluğu teknolojiye ilgili ve kariyerini bu alanda şekillendirmek istiyor. Bu potansiyel nedeniyle dünyada pek çok ülke, Türkiye’yi kaynak havuzu olarak görüyor. Türkiye’deki iş gücü kaynağının yurt dışındaki şirketler için oldukça makul fiyatlarda olması da ilgiyi buraya kaydırıyor. İstihdam piyasasında hızla artan dijital yetenek açığına paralel olarak bilişim sektöründe de iş gücü ihtiyacı yükselişe devam ediyor. Diğer yandan artan enflasyon, ekonomik dalgalanmalar ve artan maliyetler karşısında çalışanlar maaşlarında artış talep ediyor. Curiocity iş birliğiyle, iş hayatındaki işveren ve çalışanların 2022’den beklentilerini öğrenmek amacıyla yaptığımız araştırma, her 10 çalışandan 7’sinin 6 ay içerisinde iş değiştirmeyi düşündüğünü gösteriyor. Araştırma sonuçlarına göre, 2021 yılında ücret artışı alan her 10 çalışandan 5’i hala maaşından memnun değil. Bu memnuniyetsizlik de beyin göçünü tetikleyen önemli faktörlerden biri olarak karşımıza çıkıyor. Kariyer.net olarak yaptığımız ”Global Yeteneklerin Şifresi Araştırması”na göre: Türkiye’deki yetenekler, globaldekilere göre yurt dışında çalışma konusunda daha istekli. Bilişim sektöründeki çalışanların yurt dışında çalışma isteği oranı yüzde 63. Bu oran, diğer tüm sektörlerdeki çalışanların oranına göre yüzde 9 daha fazla. Küresel bir diğer araştırmaya göre yakın zamanda işinden ayrılmak isteyen çalışanların, işten ayrılma nedenlerinden biri de yüksek maaş beklentisinden sonra kariyer geliştirme fırsatlarına sahip olmak. Çalışanların dörtte biri kariyer yolculuğunun desteklenmediğini düşünerek işinden ayrılmayı planlıyor. Bu nedenle şirketlerin, çalışanları için sektörün temel gereksinimlerini etkin bir şekilde karşılayacak, iyi planlanmış bir öğrenme ve geliştirme (Learning & Development) modeli oluşturması gerekiyor. Sevindirici haber ise bu yıl giderek artan oranda şirket, çalışanları için kariyer fırsatları ve esneklik konularında çeşitli uygulamalar hayata geçirmeye başladı.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.