Ülkemizin otomobil dikeyinde önemli online pa- zar yerlerinden birisi olan arabam.com, internet üzerinden araç almayı ve satmayı çok daha güve – nilir, kolay ve konforlu kılmak üzere tüm sistemi- ni mükemmelleştirme misyonuyla çalışmaya devam ediyor. Yüz binlerce araca ve milyonlarca kullanıcıya ev sahipliği yapan platform, ayda 8 milyonun üzerinde kullanıcıyı ağır – layarak ihtiyaçlarına çözüm üretiyor. Alıcı ve satıcıların, pa- zardaki gelişmeleri takip edebilmelerine de olanak tanıyan arabam.com’un Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Dr. Naim Çetintürk sorularımızı yanıtlıyor ve otomobil piyasasını etki – leyecek en önemli faktörleri değerlendiriyor.
İnternetten araç alma ve satma konularında Türkiye’nin li – der platformlarından biri olan arabam.com’un sektördeki yerini ve yarattığı dinamikleri anlatır mısınız? Türkiye’nin otomobil dikeyindeki ilk online pazaryeri olarak, ülke – mizdeki otomobil pazarı hakkındaki görüşlerinizi alabilir miyiz?
Ülkemizde otomobil sektörüne karşı her zaman bir ilgi var. Sıfır km otomobiller, geçmişte daha rahat alınabiliyorken artık enflasyon ve kur seviyelerinden dolayı her kesim için ulaşılabilir durumda değil. Sıfır otomobile ulaşamayanlar da ikinci el otomobillere yöneliyor. Özellikle pandemi süre – cinde artan otomobil sahibi olma arzusu, sürekli artan çip krizi, üretimdeki aksaklıklar gibi nedenlerden dolayı otomo – bil fiyatları yükselmeye devam etti. Son dönemlerde ise 200 bin-300 bin km arasında “görece yorgun” diye tabir ettiğimiz araçlara olan talebin arttığını söyleyebiliriz. Bunun sebebi de aslında bu grupta kalan araçların fiyat açısından daha kolay erişilebilir olması. Artan fiyatlardan dolayı tüketiciler elindeki fırsatı kaçırmadan, hızlıca satın alma davranışına yöneliyor.
Ülkemizdeki 2. el araç pazarıyla ilgili gelişmeler ne yönde ilerliyor? Düzenli saha araştırmaları yapan bir şirket ola – rak gerek platformunuzdaki gerekse genel olarak 2. el sek- töründeki rakamları değerlendirir misiniz?
Mayıs ayının markalar ve modeller bazında tercih edilebilirli – ğine baktığımızda, arabam.com’da en çok ilana koyulan mar – kalar sırasıyla; Renault, Fiat, Volkswagen, Ford ve Opel oldu. Otomobil modellerine göre bakacak olursak sırasıyla; Clio, Astra, Megan, Focus ve Passat olarak sıralayabiliriz. Bununla birlikte özellikle döviz farkı, faiz oranları gibi faktörler nede – niyle artan fiyatlara karşılık tüketiciler mümkün olabildiğince ÖTV dilimlerine göre avantajlı konumda olan daha ulaşılabi – lir araçları tercih ediyor.
Türkiye’nin öncü markası arabam.com olarak, araç alıcı ve satıcılarına yönelik özel uygulamalarınız bulunuyor. Örne – ğin, araçlarını güvenilir şekilde satmak isteyenler için geliş- tirdiğiniz “Trink Sat!” bunlardan sadece biri. Bu anlamda diğer hizmet ve içerikleriniz neler? Önümüzdeki günlerde bu alanda ne gibi projeleriniz mevcut?
Türkiye`nin otomobil dikeyindeki ilk online pazaryeri olarak arabam.com, ülkemizin öncü girişimleri arasında. İnternet – ten araç alım satımını çok daha kolay, güvenilir ve konforlu kılmak üzere çıktığımız yolda, her ay on binlerce kullanıcının ilan verdiği bir listeleme sitesi olarak faaliyet gösteriyoruz. Sitemizde her ay almak veya satmak istenilen araçlar için en doğru fiyatı bulmak adına 10 milyonun üzerinde sorgu yapı – lıyor. Ayda 8 milyonun üzerinde kullanıcıyı ağırlıyoruz. 225 milyonun üzerinde sayfa görüntülemesi ile sektörde alıcı ve satıcıyı buluşturan güvenilir bir ekosistem olmayı sürdürü – yoruz. Her ay, yüz binlerce araca ve milyonlarca kullanıcıya ev sahipliği yapan bir platform olarak, erişebildiğimiz geniş veri havuzunu tüketicinin fayda sağlayacağı şekilde sunmak ile ciddi bir güven alanı oluşturduğumuzu söyleyebilirim. “Arabam ne kadar?” sorusunun yanıtını herkes merak ediyor. Geliştirdiğimiz yapay zeka tabanlı algoritma sayesinde bir otomobilin boya, değişen ve tramer bilgilerine göre hangi fi – yat aralığında, ne kadar sürede satılacağının bilgisini ücretsiz sunuyoruz. Bu nedenle tüketicinin belirsizlik duygusunu or – tadan kaldırıyoruz. Bunun dışında mobil uygulamamız içinde yer alan “Garaj” özelliği ile ilana koyduğunuz bir aracın fiyatı arttığında veya azaldığında anlık bildirim alabiliyor, pazarda – ki gelişmeleri öğrenebiliyor ve aracınızın tahmini satış süresi hakkında bilgi sahibi olabiliyorsunuz. Bu alanda farklı hizmet sağlayıcılar ile olan iş birliklerimizi genişletmeye devam ede – ceğiz. “Trink sat!” hizmetimiz ile araç sahiplerinin araçlarını zahmetsiz, güvenilir ve kolay bir şekilde satmalarını sağlıyo – ruz. Amacımız, daha çok kişinin bu pratik ve ücretsiz hizmet- ten faydalanmasını sağlamak
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.