“PERAKENDE SEKTÖRÜNDE YENİLİKLERİMİZLE TANINIYORUZ”
Koşulsuz müşteri mutluluğunu ve müşteri deneyimini odağına koyan Boyner, Türk perakende sektöründe önemli dönüşümlere imza atarak fark yaratıyor. Lojistik yönetiminden ödeme kolaylığına, müşteri deneyiminin iyileştirilmesinden hiper kişiselleştirmeye kadar birçok alanda öncü çalışmalara imza atan şirket, tüm iş yapış şeklini de dijital dönüşüm odağında şekillendiriyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Boyner Büyük Mağazacılık CFO’su Emel Sayınataç, yapay zeka ile gerçekleştirdikleri çalışmaları ve dijital dönüşümün finans alanında yarattığı etkileri bizlerle paylaşıyor.
Perakende sektörünün lider şirketlerinden Boyner’de CFO olmanın getirdiği sorumluluklara dair değerlendirmelerinizi ve yarattığınız farklılıkları anlatır mısınız?
Boyner, perakende sektöründe yeniliklere ev sahipliği yapan, all line stratejiyle hareket eden, çalışanını her yönden besleyen, müşteri mutluluğu için en iyi alışveriş deneyimini tasarlayan bir marka. Böylesine aktif bir markada tüm bu deneyimlerin hayata geçirilmesine etki eden bir ekibin içinde yer almak mutluluk verici. İş süreçlerimizi kesintisiz müşteri deneyimi ve mutluluğu odağıyla yönetiyoruz. Aynı zamanda dünyanın ve Türkiye’nin en sevilen markalarıyla iş ortaklığımız var. Çok sayıda tedarikçi ile çalışıyoruz. Dinamizm dolu bu ortamda, CFO gündemi olarak proaktif olmak, zamanı iyi kullanmak, hızlı karar almak ve aksiyona dönüştürmek, ticari ekiplerin iş süreçlerini anlamak ve birlikte çalışmak, ekip yönetimi ve liderlik etmek öne çıkıyor. Boyner offline ve online olmak üzere farklı kanalda satış yapıyor. Çok sayıda markayı yine değişik kanallardan tedarik etmek suretiyle tüketicisiyle buluşturuyor. Özetle oldukça matriks bir yapı olduğunu söyleyebilirim. Bu yapının, finansal yansıması da oldukça fazla başlıkta detay çalışmayı ve iş takip etmeyi gerektiriyor. Nakit akış yönetimi, gider yönetimi ve optimizasyonu ve etkin stok yönetimi gündemimde oldukça fazla yer alıyor. Perakende sektörünün, anlık değişimlere çok açık bir sektör olduğunu düşünürsek bu anlık değişim ve volatiliteye göre operasyonel kârlılık ve nakit akış etkilerinin yönetilmesi, performansın yakın takip edilerek risk faktörü içeren farklı senaryoların oluşturulması ve bu senaryolara uygun aksiyon planlarının hazırlanması büyük önem taşıyor. Özellikle nakit akış yönetiminde bu senaryoları oldukça fazla kullandığımızı söyleyebilirim. Dijital dönüşüm, Boyner’in gündeminde üst sıralarda yer alıyor. CFO olarak, bu dönüşüme liderlik etmek benim de önceliklerimden biri. Finansal iş akışlarımıza, dijital uygulamaları entegre etmek yürüttüğümüz iş ve projelerde bize hız ve verimlilik sağlıyor. Ticari ekiplerle yakın çalışmanın, engelleyici değil, somut ve sağlam temellere dayanan çözümler ile süreçleri yönetmenin başarılı bir finans lideri olmak için kritik başarı faktörleri ve ayrıştırıcı özellik olduğunu düşünüyorum. Ayrıca ekibimle yakın çalışan bir yönetici olduğumu söyleyebilirim. Ekibine ilham veren, motive eden ve sadece bugüne değil geleceğe de liderlik eden bir finans yöneticisi olmanın fark yarattığını düşünüyorum.
Öncelikle 2023 yılına dair değerlendirmelerinizi alabilir miyiz? 2024 yılı hedefleriniz ve büyüme stratejileriniz neler?
2023 yılında birçok zorlukla aynı anda baş etmek zorunda kaldık. En başta ülke olarak derinden etkilendiğimiz deprem felaketi, sonrasında enflasyonist ortam tüm sektörleri etkiledi. Bunların sonucu olarak 2023 yılı birinci çeyrekte düşen satışların etkisiyle finansal performansımız beklentilerin altında kaldı. Yakın takip ile aksiyon adımlarımızı değerlendirerek 2024 için aksiyonlarımızı tekrar büyümeye yönelik planlamalarla dönüştürdük ve yıl sonunda hedeflediğimiz büyüme oranlarına ulaştık. Perakende sektöründe Boyner yenilikleriyle tanınıyor. Yenilikleri takip etmekle kalmıyor, teknoloji gücümüzle, geniş ekibimizle deneyim mağazacılığını daha da keyifli hale getirecek projeler hayata geçiriyoruz. İlk çeyrekteki performansımızı, sonraki çeyreklerde bu beklentilere karşılık gelecek şekilde dönüştürerek 2023 yılını iyi bir performans ile tamamladık. 2023 toplam ciromuzu 2022’ye göre yüzde 116 artırdık. Sektör ortalamasının 20 puan üstünde bir büyüme gösterdik. Boyner.com.tr ise 2022’ye göre yüzde 185 oranında büyüdü. 2023 yılında tüm kanallarımızda toplam 40 milyon adet ürün satıldı. 2024 yılında da gider optimizasyonu, lojistik maliyetler gibi alanlarda verimlilik sağlamaya odaklanıyoruz. 2024’te yüzde 100’ün üzerinde büyümeyi ve operasyonel kârlılığı artıran birçok projeyi hayata geçirmeyi hedefliyoruz. Online satış tarafında büyüme hedefimiz ise yine 3 haneli. Mağaza yatırımımızda bir sene öncesine göre yüzde 230 artış planladık. Açılış planımızda olan 31 yeni mağazamızın 12’sini ilk 5 ayda açtık. Şu anda 42 ilde 118 mağazada, 300 bin metrekarenin üstünde bir satış alanıyla müşterilerimizle buluşuyoruz. Ordu ve Iğdır’da açacağımız mağazalarla 44 ilde olacağız. Müşteri mutluluğu, online büyüme ve daha iyi hizmet gibi ana odak noktalarımız var. Teknoloji ekibimizle birlikte otomatizasyon, robotik süreçler gibi teknolojik iyileştirmeleri işlerimize entegre ettik. Gündemimizde elbette yapay zeka da var. Birden fazla yapay zeka modelinin veya sisteminin birlikte çalışarak ortak bir hedefe ulaşmasını sağlayan sistemler üzerinde çalışmalarımıza başladık. Dijital yatırımlarımızı omni-channel erişim haritalarıyla güçlendiriyoruz. Lojistik yönetiminden ödeme kolaylığına, müşteri deneyiminin iyileştirilmesinden hiper kişiselleştirmeye kadar baştan sona bir alışveriş deneyimini yönetiyoruz. Temmuz ayı başında Boyner filtresiyle çok daha fazla kategori ve markaya bir “marketplace” olarak ev sahipliği yapmaya başladık. Boyner güvencesiyle oluşturulan ve üçüncü çeyrekte bini aşacak bu yepyeni marka seçkisi bizi çok daha fazla kişiye ulaştıracak.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.