“KARMA İŞ GÜCÜ, KURUMLARI TEŞVİK EDECEK DÜZENLEMELERLİ GEREKLİ KILIYOR”

İnsan kaynakları, dönüşümü en derinden hisseden alan olarak öne çıkarken, sadece iş modellerini ve yönetim anlayışını değiştirmekle kalmıyor, içinde çeşitli kültürlerden farklı yeteneklerin bulunduğu yepyeni bir ekosistemi de şirket bünyesine entegre etmek için yeni yöntemler belirliyor. İnsanın ve teknolojinin birleştiği noktada her iki unsuru verimli şekilde yönetmek durumunda kalan liderler, “Karma İş Gücü (KİG)” adı verilen yeni modele de uyum sağlıyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan İnsan Kaynakları Profesyoneli ve Endüstri Psikoloğu Neslihan Şahin, KİG modelinin gerekliliklerini ve yeni dönem liderlik anlayışının inceliklerini bizlerle paylaşıyor.

Karma iş gücü ekosistemi, İK gündeminde yer alan önemli bir başlık. Proje bazlı veya esnek çalışanlar, dışarıdan katkıda bulunanlar gibi farklı uzmanlıklar taşıyan kişileri bir arada yönetmeyi gerektiren modele dair düşüncelerinizi alabilir miyiz?

Teknoloji, hız, inovasyon ve üretilen değerin ön plana çıktığı iş dünyasının yeni döneminde çalışanların tercihleri de değişiyor. Z kuşağı başlı başına ele alınması gereken, bitmek tükenmek bilmeyen, özgür ve özgün olma çabası ile ön plana çıkıyor olsa da pandemi sonrasında hangi kuşaktan olursa olsun tüm çalışanların talebi daha fazla esneklik. Çalışan kesimin tamamından gelen bu esneklik talebinin bizi yakın gelecekte getireceği nokta iş gücünün sadece kadrolu çalışanlardan oluşmadığı bir iş dünyası. İçinde bulunduğumuz bu günlerde şimdiden pandemi öncesine oranla çok daha fazla “proje bazlı çalışan”, “serbest çalışan”, “mevsimlik çalışan”, “geçici çalışan”, “yarı zamanlı çalışan”, “emekli çalışan” ve “danışman” gibi unvanları duymaya başladık. Bir diğer unsur ise bu unvanlara sahip çalışanların belirli mesai saatleri dahilinde aynı ofis havasını teneffüs etmemesi yani ihtiyaç oldukça bir araya gelen, esnek bir iş gücü eko- sisteminin ortaya çıkması.

Verimliliğin ve yönetilebilirliğin her geçen gün daha faz- la önem kazandığı günümüzde karşımıza “karma iş gücü
(KİG)” kavramı çıkıyor. KİG modeline geçişe ilişkin görüşlerinizi, sağladığı avantajları ve engelleri, geçişe en hazır fonksiyonları sizden dinleyebilir miyiz?

Karma iş gücü modelinin avantajlarına ve dezavantajlarına hem işveren hem de çalışan açısından bakmamız gerekiyor. Çalışanlar açısından bakıldığında, zamandan ve mekandan bağımsız çalışma esnekliği, rutin işlerle uğraşmaktan kurtulma, ilişki yönetimi gibi unsurları avantaj kategorisinde sayabiliriz.

İş sürekliliğini sağlama veya yeni müşteri bulmanın beraberinde getirdiği gelir belirsizliği ile gelecek kaygısı ise dezavantajlar olarak düşünülebilir. İşverenlere göre ise ihtiyaç duyulan yeteneğe ihtiyaç olduğu anda erişebilme kaygısı bir dezavantaj sayılabilir. Öte yandan maliyetlerde düşüş ve verimliliğin yükselmesi firmanın hantal bir yapıdan kurtulup çevik hareket kabiliyeti kazanması, farklı beceri ve yetenekleri kuruma kazandırma ve iş gücü yönetiminde esneklik avantajlar olarak gözüküyor

KİG’e geçişe dair gerek kurum kültürü boyutunda gerekse liderlik boyutunda yapılması gereken çalışmaları ve kurum kültürüne dair görüşlerinizi alabilir miyiz? Konuyla ilgili hangi stratejileri ele alıyorsunuz?

Karma iş gücüne liderlik etmenin en büyük zorluklarından biri, liderin mikro yönetim yapmadan ekibine yakın durması ve ekip üyeleri için erişilebilir  olması. Mikro yönetim ya da eski tarz bir “komuta ve kontrol” artık bir seçenek olmadığından ötürü liderleri de yönetim kabiliyetlerini göstermek üzere korumakla yükümlü olduğu hassas dengeler bekliyor. Her ekip üyesi farklı bir süpervizyona ve desteğe ihtiyaç duyabilir. Karma iş gücü ile çalışmanın temel ilkelerinden biri, çalışan nereden, ne zaman ve nasıl çalışırsa çalışsın kendisine elinden gelenin en iyisini yapacağı konusunda mutlak bir güven duyulması. Bir yöneticinin ya da liderin yapması gereken en önemli şey ise güven ortamı kurmak. Yöneticilerin, ekipte iletişimin tonunu belirlemeleri ve etkin iş birliği için rol model olmaları gerekir. Ekip ne sıklıkla buluşacak, iş nasıl koordine edilecek, bireysel ve ortak çalışma için ekibin
hangi teknolojileri kullanması gerekiyor, iş birliği için ekibin senkron çalışması gereken zamanlar belirli mi, hedefler ve etkinliklerle ilgili güncellemeler için en uygun yol nedir gibi sorulara cevapları baştan hazırlamak gerekiyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.