”GELECEKTEKİ BÜYÜMEMİZİ BUGÜNKÜ YATIRIMLARIMIZLA ŞEKİLLENDİRİYORUZ”
Türkiye dışında Pakistan, Kazakistan, Irak, Özbekistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Bangladeş, Ürdün, Tacikistan, Türkmenistan ve Suriye’de faaliyet gösteren çok uluslu içecek şirketi Coca-Cola İçecek, zorlu geçen 2023 yılında da başarılı büyümesine devam etti. ”2023, talepten önce yatırım stratejisinden ödün vermeden yatırımlarımıza yoğun şekilde devam ettiğimiz bir yıl oldu” diyen Coca-Cola İçecek (CCI) CEO’su Karim Yahi, 2024 yılında yatırımlara devam edeceklerinin altını çizdi.
”ZORLU EKONOMİDE ETKİN PORTFÖY KULLANIMI BÜYÜMEYİ GETİRDİ”
2023 yılında doğal afetler, ekonomik zorluklar ve komşu ülkelerdeki siyasi huzursuzluklar nedenleriyle operasyonlarımızda zorluklarla karşılaştık. Bu sorunlar tüketicilerin harcama iştahını da etkileyerek işimize yansıdı. Bu nedenle, satış hacmimiz konsolide bazda yüzde 2,6’lık bir düşüşle sene başında paylaştığımız beklentimizden daha düşük gerçekleşti. Bu zayıflık, dinamik fiyatlandırma ve promosyon optimizasyonunun yanı sıra etkin portföy kullanımı aksiyonlarını da içeren etkili gelir büyüme yönetimi stratejimiz sayesinde telafi edildi.
”FAALİYET GÖSTERDİĞİMİZ ÜLKELERDE DEĞER YARATMAYA DEVAM EDİYORUZ”
Satış hacmindeki daralmaya rağmen yatırım stratejisinden vazgeçmedik ve yatırımlarımıza yoğun şekilde devam ettik. 2023 yılında yüzde 33’ü Türkiye operasyonlarına yönelik yapılan toplam yatırım harcamamız 6,1 milyar TL’ye ulaştı. Yatırım harcamasının satışlara oranı 2023’te yüzde 6,1 olarak gerçekleşti. Başta Kazakistan Çimkent’te ve Özbekistan Semerkand’da iki yeni fabrika olmak üzere 2024 yılında da yatırımlarımız sürecek. 2024’te Azerbaycan’da İsmayıllı, Irak’ta Bağdat ve Özbekistan’da Namangan fabrikalarımızın temellerini atacağız. İşletme modelimizin gücü, kaliteli büyüme algoritması odağımızla faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde değer yaratmaya devam ediyoruz.
”BANGLADEŞ SATIN ALMASI İLE 600 MİLYONLUK NÜFUSA HİZMET GÖTÜRÜYORUZ”
Coca-Cola Bangladesh Beverages Limited’in satın alınması bizim için önemli bir kilometre taşı. Türkiye’de Çorlu’dan Çin sınırına kadar 600 milyon kişiye ulaşarak, Coca-Cola sistemindeki en büyük 3. şişeleyici konumuna geldik. 31 şişeleme fabrikamız, 3 meyve işleme tesisimiz, 10 binden fazla çalışanımızla yaklaşık 1,2 milyon satış noktasında hizmet veriyoruz. Bangladeş’in önünde parlak bir gelecek var ve yeteneklerimizi kullanarak Bangladeş’te büyümeyi ve değer yaratmayı sabırsızlıkla bekliyoruz.”
YATIRIM STRATEJİSİNİN SONUÇLARI
CCI, konsolide satış hacminde 2023 yılında geçen yıla kıyasla yüzde 2,6 azalma olmasına rağmen yatırımda hız kesmediklerini ve operasyon coğrafyasına toplam 6,1 milyar TL yatırım yaptıklarını açıkladı. CCI’ın 2023 yılı net satış geliri organik bazda yüzde 8,4, net dönem kârı ise yüzde 48,3 arttı. CCI’ın yıl sonu faaliyet kârı (FVÖK), yüzde 26,2 artarak 14,5 milyar TL olarak gerçekleşti. Türkiye pazarında 2023 yılında yüzde 25,7 net satış geliri büyümesi kaydedilirken, ünite kasa başına net satış geliri yüzde 32,4 oranında arttı. Enflasyon muhasebesi uygulamasının zorunlu olmadığı yurt dışı operasyonlarda ise net satış geliri büyümesi yüzde 59,3 düzeyinde gerçekleşirken, ünite kasa başına net satış geliri TL bazında yüzde 61,2 yükseldi. Kur etkisinden arındırılmış bazda ise yüzde 21,0 oranında artış gösterdi.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.