“CİTROËN E-C3 İLE ELEKTRİKLİ MOBİLİTEYİ YENİDEN TANIMLIYORUZ”

Dünyanın en güçlü markalarından Citroën yüzyılı aşkın süredir otomotiv endüstrisinde yaratıcı inovasyonlara imza atıyor. Mühendislikle konforu aynı çizgide buluşturan marka, sektöründe birçok yeniliğe imza atıyor. Tasarım, konfor ve donanım açısından ödün vermeyen şirketin elektrikli modelleri de mobiliteyi yeniden tanımlıyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Citroën Türkiye Genel Müdürü Selen Alkım, Citroën e-C3 ile ilgili detaylı bilgileri ve önümüzdeki dönem için hedeflerini bizlere anlatıyor.

Otomobil endüstrisinin en büyük şirketlerinden biri olarak 2023 yılını hem markanız hem de pazar açısından nasıl değerlendiriyorsunuz?

Yıllardan beri beklenen 1 milyonluk adetlere en sonunda geçen sene ulaşılabildi. Fakat ben 2023 ile ilgili değerlendirme yaparken yılı ikiye bölmek gerektiğini düşünüyorum. Sene başı ekonominin daha stabil olduğu, faizlerin bir miktar daha düşük olduğu, tüketimin ve haliyle otomotivin canlandırıldığı ama tedarikin bir miktar da olsa o talebe yetişemediği bir dönemdi. Yılın ilk yarısı otomotivde ciddi anlamda başarılı geçti diyebiliriz. Seçimlerden sonra biraz daha daralma yaşansa da geçen sene sektöre birçok yeni oyuncunun girdiğini gördük. Son dönemde pazardan yüzde 15 oranında bir pay aldılar. Elektriklilerin de temposunun artması ile yıl sonunda pazar 1,2 milyon seviyesine ulaştı. Potansiyel pazar zaten bu seviyelerdeydi. Avrupa ile kıyasladığımızda bin kişiye düşen otomobil sayısında çok geride olduğumuzu görüyoruz. Diğer taraftan otomobil bir ihtiyaç. Yatırımcı profiliyle satın alanların dışında, gerçekten ihtiyaç anlamında satın almak isteyen çok fazla müşteri var. Dolayısıyla bu 1,2 milyon beklenen, olması gereken bir potansiyeldi. Bu şekilde de devam etmesi gerektiğini düşünüyorum. 2023 bizim için gayet güzel geçen bir sene oldu. Hedefimizi 49 bin adet olarak kurguladık ama yıl sonuna baktığımızda 63 bin adetlik bir satış hacmine ulaştığımızı görüyoruz. Pazardan 5,1 oranında pay aldık. Bunun üzerine bir de 3 bin adetlik Ami satışı gerçekleştirdik. Gayet başarılı bir sonuçtu. Elbette markanın global büyüme hedefi var ve 2025 senesinde 1 milyon adede ulaşmak istiyor. Bunu yaparken de 3 önemli bölgeden bahsediyor. Biri Türkiye’nin de içerisinde bulunduğu Orta Doğu ve Afrika. Diğeri Hindistan’ın içerisinde bulunduğu Asya ülkeleri. Bir diğeri de Güney Amerika. 1 milyon adetlik hedefin içerisinde bu 3 bölgeye verilen hedef, her bir bölgenin yıllık 100’er bin adetlik satış hacmine ulaşabilmesi yönünde. Geçen sene kendi bölgemiz 88 bin adetlik bir hacme ulaştı ki bunun 63 bin adedini tek başına Türkiye gerçekleştirdi. Bu sonuçla bölgemizde aslan payının zaten Türkiye’den geldiğini açıkça görebiliriz. 100 bin adetlere ulaşmaksa oldukça gerçekçi bir hedef. 63 bin adetlik 2023 sonuçlarımız içerisinde binek otomobil pazarında her bir segmentte gerçekten güzel sonuçlar elde ettik. C4 X zaten bizim amiral gemimiz. Tedariğin artmasıyla geçen sene tam performansını yılın ikinci yarısında görebildik. C4 X hem perakende kanalında hem filo kanalında oldukça başarılı sonuçlar elde etti. Diğer modellerimiz C3, C3 Aircross, C4, C5 Aircross’un performansları da gayet iyi. Hafif ticari araç modellerimize ayrı bir parantez açmak lazım. Çünkü bizim çok güçlü olduğumuz bir alan. Baktığımızda toplam pazardan ticari araçlar yüzde 22 oranında pay alırken, bizde bu oran yüzde 29-30’a ulaşıyor. Berlingo Combi ve Van seçeneği, Jumpy Van, Space Tourer ve Jumper ile oldukça iddialıyız. 2023 yılının sonunda ODMD’nin açıkladığı sonuçlara göre en fazla büyüyen hafif ticari araç markası Citroën oldu. Tüm bunlar bizi geçen sene globalde üçüncülüğe taşıdı. Tabii ki burada bayi teşkilatımızın da çok önemli bir payı var. Halihazırda 62 tane bayiye ulaştık. 2019’da operasyonu ilk devraldığımızda Türkiye’nin sadece yüzde 59’unu kapsadık ve globalde 14. sıraya yerleştik. Bugün ise yüzde 92’sini kapsar vaziyetteyiz. Çoğu bayimiz çoklu marka yapısında hem Peugeot’a hem Opel’e hizmet veriyor. Orada marka ayrışmasını da açıkçası çok iyi yönettiklerini söyleyebilirim. 2023 senesini iftihar edeceğimiz bir sene olarak tamamladık.

Bu yıl için hedeflerinizi ve planlamalarınızı öğrenebilir miyiz?

2024 yılı markanız açısından nasıl ilerliyor? 2024 senesi için pazardan bahsedecek olursak, biz Stellantis olarak hep söylüyoruz: “İyimseriz ama tedbirliyiz”. Stellantis Türkiye olarak çok çevik hareket edebiliyoruz. Merkezi yönetim de bizi çok destekliyor. Dolayısıyla pazarın koşullarına göre üretimi artırıp kısabiliyoruz. Şuan ki planımız, pazarın 1 milyon ile 1,1 milyon arasında bir yere oturması. İlk 6 aylık süre içinde yaklaşık 550 bin adet satış var. Özellikle yılın ilk iki ayında pazarda 1,9 milyonluk bir ritim vardı. Yani geçen seneden çok güçlüydü. Biz Citroën olarak ne yapacağız? Pazar geçen seneye göre bir miktar daralıyor ama biz satışlarımızı ve bunun paralelinde de pazar payımızı ona göre yükseltmek istiyoruz. Geçen sene 63 bin olarak gerçekleştirdiğimiz satış için bu sene hedefimiz 67 bin adet. İlk 5 ayda zaten 24 bin adetten fazla satış gerçekleştirdik ve geçen seneye göre ciddi anlamda bir pazar payı kazandık.

Satış hedeflerinizde hangi model araçları ön planda görüyorsunuz?

Söz konusu hedeflere Ami modeliniz dahil mi? Geçen sene 3 bin adet Ami sattık. Bu sene 4 bin adetlik hedefimiz var. Özellikle 67 bin adet içerisinde binekte büyüyoruz. C3 ve C3 Aircross yenileniyor. Ekim ayında yeni C3 lansmanını gerçekleştireceğiz. Sonrasında C3 Aircross yenilenecek. O da yıl sonu gibi tüketicilerle buluşacak. Dolayısıyla binek otomobil tarafında yepyeni bir ürün gamı var. Yaklaşık 2 sene önce C4 ve sonrasında C4X geldi. Hafif ticari araç bizim için çok önemli. Burada ulaşmak istediğimiz oran yine toplam satışlarımızın yüzde 28-29’u olacak. 67 bin adet içerisinde 20 bin adetlik bir ticari araç hacmine ulaşmak istiyoruz. Geçen sene ticari araçta Citroën’in tüm zamanların en yüksek volümünü yapmışken, bu sene onu kırmayı hedefliyoruz. Dolayısıyla 2024 için iddiamız hala devam ediyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.