”ÇALIŞAN DENEYİMİNDE FARK YARATAN UYGULAMALARA İMZA ATIYORUZ”
Kurumsal kültürünü tanımlayan değerlerini “Danışman Bankacılık” ve “Basiretli Bankacılık” ilkeleri üzerine inşa eden Alternatif Bank, tüm faaliyetlerinde insan odaklı yaklaşımı temel alarak itibarlı ve saygın yapısını başarıyla koruyor. Hedeflerinde, müşteri deneyimi kadar çalışan deneyimini de önceliklendiren kurum, çalışan bağlılığını pekiştirmeyi de stratejilerinin merkezine alıyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Alternatif Bank İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Bike Tarakcı, bizlere çalışanları için geliştirdikleri uygulamaları ve stratejilerini aktarıyor.
Geçtiğimiz yıl sonunda, Alternatif Bank’ın insan kaynaklarından sorumlu genel müdür yardımcılığı görevine geldiniz ve başarılı kariyer yolculuğunuzu sürdürüyorsunuz. Öncelikle üstlendiğiniz sorumluluğa dair değerlendirmelerinizi ve bu birime getirdiğiniz yenilikleri sizden dinleyebilir miyiz?
Geçtiğimiz senenin sonuna doğru önce genel müdürümüz Ozan Kırmızı, daha sonra benim Alternatif Bank’a dahil olmamla birlikte bankamız, kıymetli bir değişim ve dönüşüm yolculuğuna başladı. Bu yolculukta bankamızı daha ileriye taşımak amacıyla belirlediğimiz 5 yıllık strateji planımızda “insan ve kültür” en önemli başlıklarımız arasında yerini aldı. Strateji planımızdaki hedeflerde, müşteri deneyimi ne kadar önemli ise çalışan deneyimi de bizim için o kadar değerli ve kıymetli. Bu doğrultuda, yüksek performansın ödüllendirilmesi, şeffaf iş fırsatları, çalışan bağlılığı gibi konular 2024 yılı ajandamızın öncelikli konuları arasında yer alıyor. İnsan kaynakları genel müdür yardımcısı olarak görev almaya başladığım bu değerli kurumda, var olan güçlü insan kaynakları yapısının üstüne koyarak ve gelişerek kuvvetli bir çalışan kültürü oluşturmayı hedefliyoruz.
Yürüttüğü tüm faaliyetlerde “insan odaklı” yaklaşımı temel alan Alternatif Bank, çalışanları için bir dizi yenilikçi uygulamayı hayata geçiriyor ve yan haklar yaratıyor. Bu uygulamalara dair bilgileri alabilir miyiz? Devreye alınan yan haklar ve hedeflediğiniz uygulamaları anlatır mısınız?
Yürüttüğümüz tüm faaliyetlerimizde insan odaklı yaklaşımı temel alıyor, çalışanlarımıza mutlu, huzurlu ve verimli iş ortamları sunarak çalışan deneyiminde fark yaratan uygulamalara devam ediyoruz. Bu doğrultuda çalışanlarımızın iş ve yaşam dengesini sağlamaları için hayata geçirdiğimiz en önemli uygulamamız AlterFlex. Hem uzaktan çalışmayı hem de esnek çalışmayı birlikte sunan esnek çalışma modelimiz Alterflex ile çalışanlarımız haftada iki gün uzaktan çalışabiliyor ve esnek mesai saatlerinden faydalanabiliyor. Bugün Alterflex kapsamında genel müdürlük çalışanlarımızın yüzde 42’si tamamen uzaktan, yüzde 50’si ise hibrit modelde çalışıyor. Uzaktan çalışma ya da esnek çalışma modeliyle uyumlanamayan iş gruplarımız için de yıllık ek idari izin planlanıyor. AlterFlex’i tüm çalışanlarımızı kapsayacak şekilde uyguluyoruz. Bir diğer uygulamamız ise Alternatif Yaz. Bu uygulama kapsamında
ise genel müdürlük çalışanlarımıza yaz döneminde tercih edecekleri 4 hafta boyunca Türkiye’nin dört bir yanından kesintisiz uzaktan çalışma imkanı tanıyoruz. Ayrıca sektörde öncü olan köprü izin uygulamamızla çalışanlarımız kesintisiz tatil yapma fırsatı sunuyoruz. Bu uygulamaların dışında doğum günü, karne izni, LGS izni gibi izinlerle Alternatif Banklıların özel günlerinde aileleri ve sevdikleriyle birlikte olmalarını sağlıyoruz. Çalışanlarımızın özel günlerinde yanlarında oluyor, yeni evlenen ya da bebek sahibi olanlara özel hediyeler sunuyoruz. Çok yakın zamanda iş yerinde giyim uygulamamızı insan odaklılık ve esneklik kapsamında yeniden gözden geçirerek şube çalışanlarımızda serbest iş kıyafeti, genel müdürlük çalışanlarımızda ise serbest kıyafet düzenlemesine geçiyoruz. Son olarak da Alterfit’den bahsetmek isterim. Genel müdürlük binamız içerisinde yer alan spor merkezimiz sayesinde çalışanlarımız antrenörümüz gözetiminde fiziki sağlıkları ve esenlikleri için bireysel ya da grup halinde spor yapma imkanı bulabiliyor.
Kurum kültürünüzün bir parçası olan cinsiyet eşitliği, iş fırsatlarının şeffaf ve fırsat eşitliği kapsamında değerlendirilmesi gibi kapsayıcı konularda genel anlamda yaklaşımlarınızı ve hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?
Bankamızın stratejik önceliklerinden biri kendi ekolümüz, değerlerimiz ve kurum kültürümüzle büyümek. Geleceğimiz için büyük öneme sahip olduğunu düşündüğümüz bu hedefe ulaşmak için liderlerimizi organizasyonumuz içinden yetiştirmeye ve tüm çalışanlarımıza eşit kariyer fırsatları sunmaya özen gösteriyoruz. 2023 yılında müdür ve üzeri pozisyonlardaki atamaların ve görevlendirmelerin yüzde 75’ini banka içinden gerçekleştirmemiz, bu stratejimizin başarısını göstermesi ve faydasını tescillemesi açısından anlamlı ve değerli. Banka içinde oluşan tüm açık pozisyonlarımızı öncelikle iç ilanlarla çalışanlarımızla paylaşıyoruz. Bu şeffaf yönetim sayesinde banka içindeki kariyer imkanlarından haberdar olan çalışanlarımız, kendileri için uygun bir pozisyon olduğunda eşit şekilde değerlendirilme şansına sahip oluyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği, bankamızın önceliklendirdiği bir diğer başlık. Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2022 yılı verilerine göre, kadınların iş gücüne katılım oranı yüzde 35,1 iken erkeklerde bu oran yüzde 71,4’e yükseliyor. Türkiye Bankalar Birliği’nin verilerine göre ise bankacılık sektöründe çalışan kadınların oranı 2022 yılı sonunda yüzde 50’yi aştı. Alternatif Bank olarak bu konuda öncü bir rol üstleniyoruz. Bankamızın icra kurulunun yüzde 40’ını kadınlar temsil ediyor. Çalışanlarımızın da yüzde 53’ü kadınlardan oluşuyor. Toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimleri ile çalışanlarımızın farkındalıklarını artırmaya ve kurum dilimizi cinsiyet eşitliği üzerine kurgulamaya odaklanıyoruz. Çalışanlarımızın bu konuda bilinçli ve duyarlı olmasını hedefliyor, bu konuyu benimsemeleri için elimizden geleni yapıyoruz.
Alternatif Bank’ın “Çalışan ve Kültür Grubu” yapılanması içeriğinde neleri barındırıyor?
Çalışanlarımızı etkileyecek kararların üst yönetimimizin de katıldığı periyodik toplantılarla ekip olarak belirlenmesinin, birlikte karar alma adına önemli olduğuna inanıyorum. Çalışanları ilgilendiren tüm kararların şeffaf ve geniş katılımla iki ayda bir yapılan toplantılarda belirlenmesi çalışan bağlılığı açısından çok değerli ve kıymetli. Bu yaklaşımın, farklı bakış açılarını bir araya getirerek, karar alma süreçlerimizi zenginleştireceğine ve çalışan deneyimini artıracağına inanıyorum. Son dönemde hayata geçirdiğimiz kıyafet düzenlemesi, bu toplantıların çıktılarından biri. Önümüzdeki dönemde de çalışan deneyimi, bağlılığı, esenliği gibi önemli konularda gündem oluşturup karar almaya devam edeceğiz.
Şirketlerin gündeminde yer alan ve en önemli konuların başında gelen çalışan bağlılığı konusunda oluşturduğunuz yol haritasını ve hedeflerinizi anlatır mısınız? Motivasyon etkinlikleri, takdir ve ödüllendirme programlarınız neleri barındırıyor?
Çalışan bağlılığı hatta deneyimi bizim için düzenli aralıklarla ölçümlemeye çalışılan bir konu olmak dışında stratejimizin bir parçası. Bu stratejimiz doğrultusunda yol haritamızı oluştururken çalışanlarımızdan gelen talepleri dinliyor, pek çok konuyu aldığımız geri bildirimler doğrultusunda şekillendiriyoruz. Hem aktivitelerimizden hem de takdir ve ödüllendirme sistemimizden kısaca bahsetmek isterim. Müdür ve altı pozisyonlar için “İnci Ödülleri” şeklinde adlandırdığımız ödül sistemimiz bulunuyor. Bu sistemde çalışanlarımızın gerçekleştirdiği projeler ve başarıları ödüllendiriyoruz. Motivasyon kapsamında ise çalışanlarımızın ihtiyaçlarını göz önünde bulundurup toplumsal gündemi de takip ederek belli aralıklarla online olarak Alternatif Talks webinar serileri düzenliyoruz. Bu buluşmalarda konunun uzmanlarından detayları dinliyor, sorularımızın cevaplarını buluyoruz. Bu konular sağlık, ekonomi veya çocuk gelişimi, psikolojisi gibi gündelik hayatta sık sık karşımıza çıkan alanlardan seçiliyor. Hem genel müdürlük hem de şubelerimizde özel günlerde aktiviteler eşliğinde çalışanlarımızla bir araya geliyoruz. En son 8 Mart’ta kadın girişimcilerin ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinin katıldığı bir kermes düzenledik. Sosyal kulüplerimizle çalışanlarımıza hobileri eşliğinde, birlikte keyifli vakit geçirme fırsatı sunuyoruz. Şu an bankamızda sinema, gezi ve fotoğrafçılık, basketbol, futbol ve yelken olmak üzere toplam aktif 5 kulübümüz bulunuyor.
Başarılı bir yönetici olarak genç ve dinamik bir ekibe sahip olmanın gerekliliklerini nasıl değerlendiriyorsunuz? Alternatif Bank çatısı altında yer alan ekiplerinizin dinamiğini neler oluşturuyor?
Bankamız oldukça genç ve dinamik bir çoğunluktan oluşuyor. Çalışanlarımızın yüzde 72’si Y ve Z kuşağından oluşuyor. Yani oldukça genç bir bankayız. Genç ve dinamik bir ekiple çalışmak oldukça keyifli. Bizler stratejimizin de bir parçası olarak kuşak farklılıklarının değerine inanıyor, bu konuyu besleyici bir kaynak olarak görüyoruz. Her kuşağın sahip olduğu farklı bakış açısı ve deneyimi harmanlayarak iş birliği ve yaratıcılık kültürü oluşturmaya çalışıyoruz. Özellikle belirli aralıklarla farklı gruplarla bir araya gelerek geri bildirimlerini alıyor ve bu geri bildirimleri faaliyetlerimizde mutlaka göz önünde bulunduruyoruz. Örneğin stajyerlerimiz yani Z kuşağından aldığımız geri bildirimler bize eğitim&gelişim, sorumluluk alabilme, hataya izin gibi konulara verdikleri önemi gösterdi. Bizler de bu kapsamda onların eğitim konularını ve sorumluluk alanlarını genişlettik.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.