“60,7 MİLYON AKTİF KULLANICININ BULUŞMA NOKTASIYIZ”
Güçlü teknolojik altyapısı ve müşteri odaklı hizmet anlayışı ile kullanıcılarının hayatlarına dokunarak değer yaratan ve hayallerine ulaşmalarına aracılık eden sahibinden.com, bugün dünyada kendi kategorisinde 4. sırada yer alan bir platform olarak başarı yolculuğunu sürdürüyor. Sürdürülebilirliği, iş modelinin bir unsuru olarak ele alan şirket, “İkinci Elin Sürdürülebilirliğe Katkısı” raporuyla da kurumlar ve bireyler için teşvik edici rol üstleniyor. Sanal Tur, Oto360, S-Garajım gibi platformlarla kullanıcılarına sunduğu hizmetleri genişleten şirket, daha iyi bir kullanıcı deneyimi için teknolojinin tüm imkanlarından yararlanıyor. Sorularımızı yanıtlayan sahibinden.com CEO’su Burak Ertaş, Business Türkiye okuyucularına otomotiv sektörü ve konut piyasası hakkında bilgiler veriyor.
Gündemin ve sektörel bazda gelişmelerin nabzını tu- tan, kendi sektörünün güçlü ismi sahibinden.com olarak 2022’nin genel bir değerlendirmesini alabilir miyiz? 2022 yılı sektör bazında nasıl bir yıl oldu? sahibinden.com yılı nasıl kapattı?
2022 yılında odağımıza öncelikli olarak kullanıcı memnuni- yeti ilkesinden vazgeçmeyen hizmet anlayışını, daha yaşanabilir bir dünya için hayata geçirdiğimiz projeleri, güçlü insan kaynağımızı ve sektöre katkı sağlayacak yeni teknolojileri hayata geçirme motivasyonumuzu aldık. Türkiye’yi hayalleriyle buluşturmak için 2000 yılında çıktığımız yolda bugün 60,7 milyon aktif kullanıcının bir araya geldiği büyük bir buluşma noktası haline geldik. Similar Web verilerine göre, dünyada kendi kategorimizde 4. sırada yer alan bir platform olarak aylık 478 milyon ziyaret ve 13 milyar sayfa görüntülenmesine ulaştık. Otomotiv sektörüne baktığımızda çip krizinin süren etkilerini 2022 yılında da gördük. Üretim sürecinde yaşanan ak- saklıklar, fiyatların da küresel ölçekte dalgalanmasına neden oldu. ODMD’nin açıkladığı veriler, sıfır araç satış adetlerinin geçtiğimiz yılla aynı seviyede olduğunu ortaya koyuyor. İkinci el araç satış rakamları da yine geçtiğimiz yıl ile hemen hemen benzer seviyede gerçekleşti. Önümüzdeki sene küresel ölçekte yaşanacak değişimlerin, sıfır ve ikinci el araç sektöründeki gelişmeleri belirlemesini bekliyoruz. TÜİK verilerine göre, 2022 yılında satılan konut adetleri 2021 yılı ile aynı, 1,5 milyon adet olarak gerçekleşti. Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi(BETAM) tarafından sahibinden.com’un ilan verileriyle hazırlanan “sahibindex Konut Piyasası Görünümü” raporumuz ile konut sektöründeki eğilimleri de yakından izliyoruz. Satılık konutlar için yayınladığımız raporları incelediğimizde, satılık konut fiyatlarındaki yıllık artış oranının Türkiye genelinde ve üç büyük il başta olmak üzere, büyükşehirlerde düştüğünü görüyoruz. Ayrıca satılık konut arzının 2022 yılında geçtiğimiz yıla oranla ılımlı bir artış gösterdiği görülürken, konut satış adedi ise 2021 yılı ile aynı kaldı. Ek olarak, Rusya-Ukrayna savaşının da etkisiyle yabancıların konut sahipliği oranı, bir yılda yüzde 15,2 arttı. TÜİK verilerine göre en çok talep gören iller ise İstanbul, Antalya ve Mersin oldu.
Sürdürülebilirliği kurumsal değerlerinin başında gören bir şirketsiniz. Bu anlamda, imza attığınız birçok projeniz ve çalışmalarınız bulunuyor. Konuya dair yaklaşımlarınızı ve hedeflerinizi anlatır mısınız? Özellikle kurumlara düşen so- rumluluklara dair görüşleriniz neler?
Kurumların, bireylerin tüketim alışkanlıklarını değiştirmek için stratejik planlamalar ile harekete geçerek, sürdürülebilirlik konusunda toplumsal ve bireysel farkındalık oluşturmaları ve ikinci el kullanımını artırmaya yönelik çalışmalarla daha az atık üretimi ile dünyanın ömrünü uzatmak için katkıda bulunmaları gerekiyor. sahibinden.com’da da sürdürülebilirlik, iş modelimi- zin bir unsuru olarak yer alıyor. Biz de sürdürülebilirlik kap- samında bu yıl pek çok hedefimizi gerçekleştirdik. Bunlardan biri de ofis yaşantısında birçok sürdürülebilir değişikliğe gitmek oldu. Sektörde “Yeşil Ofis Sertifikası” almaya hak kazanan ilk teknoloji şirketi olarak, ofisimiz sahiplex’te e-arşiv sistemi, sen- sörlü musluk, enerji tasarruflu ampuller, zamanlayıcılı priz kullanımı gibi daha birçok sürdürülebilir yöntemi tercih ediyoruz. Ek olarak bu yıl 204 araçtan oluşan şirket filomuzu hibrit modellerle değiştirdik. Bu çalışma sayesinde bir yıl içerisinde 329 bin 100 kilo karbon emisyonundan tasarruf sağlayacağız. Green IT uygulamalarımız ile teknoloji endüstrisini karbon nötr hale getirmek için taahhütte bulunduğumuz LFCA üyeliğimizin yanı sıra, çalışanlarımız da birer sürdürülebilirlik elçisi olarak çalışmalarımızda aktif rol alıyor.
Ürünlerin yaşam döngüsünün iyileştirilmesini amaçlayan bir üretim ve tüketim modeli olan döngüsel ekonomi, bugün dünyanın önemli gündem maddelerinden biri. Siz de şirket olarak, e-ticaret sektörü için ilk olan “İkinci Elin Sürdürüle- bilirliğe Katkısı Raporu”nunuzda da konunun önemine dair somut veriler ortaya koydunuz. Öncelikle döngüsel ekonomi alanında nasıl çalışmalar yapıyorsunuz? Burada hedefleriniz nasıl şekilleniyor?
Döngüsel ekonomi, kaynaklarımızın bilinçsiz kullanılarak atık haline gelmesine neden olan kullan-at tüketim tarzının tam tersine bir anlayış benimsiyor. Ürünlerin ömrünü uzatmaya, onları yeniden kullanmaya ve geri dönüştürmeye dayalı bir sistem ve ikinci el kullanımı ile birlikte döngüsel ekonomi besleniyor. Bununla birlikte Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Sürdürülebilirlik Kalkınma Amaçları’nın “Sorumlu Üretim ve Tüketim” maddesi, malları ve kaynakları üretme ve tüketme biçimlerini değiştirmeye ve karbon ayak izini azaltmaya yönelik bir aksiyon maddesi olarak tüm kurumlar ve bireyler için teşvik edici bir işlev üstleniyor. Bu anlayışla, Birleşmiş Milletler’in Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’ndan 12.si olan Sorumlu Üretim ve Tüketim maddesi doğrultusunda hazırladığımız “İkinci Elin Sürdürülebilirliğe Katkısı” raporunun ilkini, sektörümüzde bir ilk olarak 2021 yılında yayınlamıştık. 2022 yılının Temmuz ayında da raporumuzun ikincisini yayınladık. Raporun ortaya koyduğu verilere göre, yayınlanan 3,7 milyon ilan üzerinden yapılan çalışma sonucunda kullanıcılarımız, bu yıl da ikinci el ürünleri tercih ederek, sıfır ürün üretiminin önüne geçti. Bu şekilde 1 yılda 10,9 milyon ton karbondioksit tasarruf edilmesi sağlandı. 10,9 milyon ton karbondioksit eş değeri emisyon, yaklaşık olarak 1,4 milyar kot pantolonun üretiminin yol açacağı emisyona veya yaklaşık 4,8 milyar tişört üretiminin yol açacağı emisyona karşılık geldi. Raporun hazırlıklarına, bu yıl da üçüncüsünü yayınlamak üzere yeniden başladık. Her yıl yayınlamayı planladığımız raporumuz ile ikinci el tüketimine teşvik ederek eşyanın ve dünyanın ömrünü uzatmayı hedefliyoruz.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.