”2024 YILINDA BÜTÜNSEL DENEYİMİN ÖNCÜSÜ OLMAYA DEVAM EDECEĞİZ”

İçinde bulunduğu topluma ve tüm paydaşlarına daha fazla değer sunmak için çalışmalarını sürdüren Teknosa, Türkiye teknoloji perakendeciliğinin ve e-ticaretin öncü markalarından biri olma vasfını başarıyla taşıyor. Sürdürülebilirlik ve dijitalleşme ekseninde yarattığı hizmetleriyle lider şirket, sektöründe bir ilk olan pazaryeri iş modeliyle ürün çeşitliliğini yaklaşık 26 kat artırarak 130 bine çıkardı. Aynı zamanda çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık konularında farkındalık yaratmayı ve sorunlara çözüm üretmeyi benimseyen Teknosa, 16 yıldır sürdürdüğü “Kadın için Teknoloji” projesiyle de topluma değer katan çalışmalarını sürdürüyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan Teknosa Genel Müdürü Sitare Sezgin, yeni projelerini ve 2024 hedeflerini bizlerle paylaşıyor.

Teknoloji perakendeciliğinin ve e-ticaretin öncü markası Teknosa, yılın ilk 6 ayını geçtiğimiz yıla göre yüzde 131 büyüme ile kapattı. 2023 yılı performansınızı nasıl yorumluyorsunuz? Bu süreçte ne gibi yeni yatırımlar yaptınız?

Teknosa olarak, hayata geçirdiğimiz yatırımlar ve çevik ekiplerimiz sa- yesinde yılın ilk 6 ayını büyük bir başarıyla tamamladık ve istikrarlı büyümemize devam ettik. Sektörde ilk olan pazaryeri iş modelimiz, dijital konseptli mağazalarımız, yenilenen web sitemiz, mobil uygulamamız ve daha birçok yenilikçi projemizin olumlu etkisini sonuçlarımızda da gördük. Sürdürülebilirlik odağında gerçekleştirdiğimiz çoklu kanal strate- jimiz doğrultusunda yüzde 131 büyümeyle performansımızı artırırken, benzersiz müşteri deneyimi sağlamak için hedeflediğimiz çalışmaları- mıza da hız kesmeden devam ediyoruz. “Teknosa’yı fiziksel mağazaları da olan dijital bir platforma dönüştürmek” vizyonumuz ışığında mağaza yatırımlarımızı sürdürüyoruz.
Sadakat programımız TeknoClub, geçtiğimiz iki yıl içinde büyük bir başarı elde etti ve 2,6 milyon üye sayısını aştı. Ayrıca, Teknosacell abone sayımız yaklaşık 500 bin gibi bir rakama ulaştı. 2015 yılında başlattığı- mız müşterilerimize erişilebilir fiyatlarla yeni teknolojilere ulaşma fırsatı sunan özel markamız Preo’da 5 farklı kategori ve 100’e yakın segmentte yaklaşık 11 milyonu aşkın ürünü müşterilerimizle buluşturduk.
“Kadın için Teknoloji” projemiz, bizim için 16 yıldır süren bir gurur kaynağı. Bu projenin yeni dönem eğitimlerine aynı heyecanla başladık. Yıl boyunca 4 bin kadına eğitim verme hedefimizi, deprem bölgesinde yüz yüze eğitimler dahil olmak üzere genişlettik. Bu başarılar, müşterilerimize daha iyi hizmet sunma ve topluma daha fazla katkıda bulunma taahhüdümüzün bir sonucu. Hedeflerimiz doğrultusunda sonuçlar aldığımız sürdürülebilir yatırımlarımıza yıl boyunca devam edeceğiz.

E-ticaretteki büyüme oranlarınıza ve pazaryeri oluşumunuzun geri dönüşlerine dair yorumlarınız neler?

Pazaryeri iş modelimiz, sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve benzersiz alışveriş deneyimi odağımız açısından çok önemli bir kilometre taşı diyebiliriz. Bizim çıkış noktamızda tüketicilerimize daha çok çeşit ve teklif sunmak, bunu da en iyi deneyimle sunmak vardı. Pazaryerinin etkisiyle bugün geldiğimiz noktada ürün çeşitliliğimizi yaklaşık 26 kat artırarak 130 bine çıkardık. Online platformumuzun trafiği yüzde 50’ye yakın oranda artarken, yapılan periyodik değerlendirmeler ve ölçümler sonucunda NPS oranımız da ciddi artış gösterdi. 2023 yılının ilk 8 ay ortala- masına göre teknosa.com satışlarının yüzde 40’a yakını pazaryerinden gerçekleşti. Dönüşüm oranlarımız pazaryeri entegrasyonu öncesi döne- me göre 1,6 kat daha iyi hale geldi.

Sürdürülebilir güçlü büyüme hedefleriniz doğrultusunda gerek dijitalleşme gerekse mağazalarınıza ait projeleriniz, yatırımlarınız ve hedefleriniz neler?

Türkiye’nin en geniş mağaza ağına sahip teknoloji perakende zinciri olarak, ülkemizin 64 ilinde 190’a yakın mağaza ve satış noktası ile tüketicileri son teknoloji ürünlerle buluşturuyoruz. Mağazala- rımızı, dijital yetkinliklerle donatarak karmaşadan uzak, sade bir atmosferde müşterilerimize hizmet veriyoruz. 2022 yılının Haziran ayında müşteri odaklı, dijital, erişilebilir ve daha sürdürülebilir yeni bir mağaza konseptini hayata geçirdik. Yeni konsept mağazalarımızın girişinde müşterilerimizin kampanyaları, sunulan faydaları henüz mağazaya girmeden kolaylıkla görebilmeleri için dijital ekranlarımız yer alıyor. Pazaryerinde yer alan yeni ürün ve kategorilerin de kolayca deneyimlenebileceği ve satın alınabilece- ği ayrı bir alanımız mevcut.
Yeni konsept mağazalarımızda, tüketicilerimizin bilinçlendiril- mesine yönelik sürdürülebilirlik etkileşim alanlarımız bulunu- yor. Görme engelli müşterilerimiz için yürüyüş alanları ve satış danışmanlarına kolayca ulaşabilecekleri butonlar, fiziksel engelli müşterilerimiz için kasada ve tekno hizmet alanında özel bölüm- lerimiz var. Dijital yetkinliklerle zenginleştirilmiş yeni konsept mağazalarımızı yaygınlaştırmaya, mevcut formatları bu konsepte dönüştürmeye devam edeceğiz.
Teknosa olarak ayrıca bu yılın sonunda sektörümüzde bir ilki daha gerçekleştirerek mağaza ve online kanallarımızda artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) teknolojileriyle yepyeni bir alışveriş deneyimi sunmaya hazırlanıyoruz. Bu yeni modelimizde müşterilerimiz satın almak istedikleri ürünleri evlerinde sanal olarak deneyimleyebilecekleri gibi mağazalarda sergilenemeyen ürünleri de VR ile sanal olarak mağazalarımızda keşfedebilecek.

Tüm faaliyetlerinin merkezinde sürdürülebilirlik olan Teknosa’nın e-atık ve atık pilleri toplama, yenilenmiş ve ikinci el ürün satışı gibi projeleri bulunuyor. Bu çalışmalarınızı ve he- def projelerinizi anlatır mısınız? Sürdürülebilirlik politikanız neleri içeriyor?

Sürdürülebilirliği tüm iş süreçlerimizin merkezine koyuyoruz. Sabancı Topluluğu’nun sürdürülebilirlik alanındaki öncü rolünden ilham alarak çalışanlarımıza, topluma, dünyaya ve geleceğe değer katacak çalışmalara odaklanıyoruz. Çevremize olan sorumluluğumuzun bilincinde olarak, kapsam 2 emisyonlarımızın yaklaşık yüzde 80’inin elektrik tüketiminden kaynaklandığını biliyoruz. Bu nedenle, özellikle elektrik tüketimimizi azaltmaya ve yeşil enerji kullanımına öncelik veriyoruz. Mağazalarımız ve lojistik merkezlerimiz dahil olmak üzere toplam 80 lokasyonumuzun enerji ihtiyacına eş değer yenilenebilir enerji sertifikası alıyoruz. Ayrıca, Adana Sabancı mağazamızın çatısına kurulan Güneş Enerjisi Sistemi (GES) ile yıllık 94 ton CO₂ salımının önüne geçiyoruz. Bununla birlikte, İklimsa ile başlattığımız Güneş Enerjisi Sistemleri (GES) hizmetimiz ile GES projeleri kurulumunda önemli adımlar atıyoruz. Enerji verimliliği için ise mağa- zalarımızda kullanılan ısıtma, soğutma ve aydınlatma sistemleri için otomasyon sistemleri kurarak yılda yaklaşık 3,65 milyon KW enerji tasarrufu sağladık. Bunlara ek olarak, geçen yıl 2050 net-zero hedefimiz için strateji çalışmalarımızı başlattık ve bu çerçevede dolaylı emisyonlarımızı (kapsam 3) hesapladık. Hem kapsam 1 ve 2 hem de kapsam 3 emisyonlarımız için SBTi’a (Science Ba- sed Targets initiative) kısa bir süre içinde hedef belirleyeceğimize dair taahhüt vereceğiz. Ek olarak, faaliyet gösterdiğimiz sektörden kaynaklı olarak e-atığın geri dönüşümünü desteklemek bizler için oldukça önemli. E-atık geri dönüşümünü teşvik etmek için her e-atık getiren müşterimiz adına Ege Orman Vakfı’na 1 adet fidan bağışlıyoruz. Ayrıca müşterilerimize eskisini getir yenisini götür imkanı, yenilenmiş ürün, kiralama, TeknoGaranti, arıza ve onarım gibi sürdürülebilir ürün ve hizmetler sunuyoruz. Önümüzdeki yıllarda karbon ayak izimizi tüm değer zincirimiz boyunca azaltarak sürdürülebilir ürün ve hizmet sayımızı artırmayı hedefliyoruz. En önemli odağımız, bu dönüşümü paydaşlarımızla birlikte gerçekleştirmek. Bunun için de hız kesmeden çalışmaya devam edeceğiz.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.