1 945 yılında ticari faaliyetlerine başlayan Mutlu Akü ve Malzemeleri Sanayii Anonim Şirketi, ülkemizin en köklü şirketlerinden biri. Yaptığı teknolojik yatırımlarla dünya standartlarına taşıdığı fabrikasında üretime devam eden şirket, otomotiv ve endüstriyel gruplarındaki geniş ürün yelpazesi ile Türkiye’nin dört bir yanında bulunan satış noktalarında müşterilerine hizmet veriyor. Merkezine “müşteri memnuniyeti”ni alan Mutlu Akü, yurt dışı açılımlarıyla da büyümesini sürdürüyor. Sektörünün lider şirketi olarak hedefine sürdürülebilirliği ve enerji verimliliğini alan Mutlu Akü CEO’su Deniz Şeker sorularımızı yanıtlıyor ve büyüme stratejilerini paylaşıyor.
Ülkemizin lider şirketlerinden Mutlu Akü’nün marka olma yolculuğunu ve yarattığı farklılıkları anlatır mısınız? Şirketinizi lider kılan en önemli kriterler neler?
Mutlu Akü, 1945 yılında Türker ailesi tarafından kurulmuş bir şirket. Bu anlamda, Türkiye’nin eski ve büyük şirketlerinden birisi olduğunu söyleyebiliriz. Kartal’da D100 karayolu üzerinde limitli bir üretim alanında faaliyetlerine başlayan şirketimiz şu anda, endüstriyel üretim de dahil olmak üzere ülkemizin en büyük üretim üssü haline geldi. Mutlu Akü, marka olma yolculuğunda çeşitli aşamalardan geçti. Ford Otosan’ın 1955’de kurulmasıyla birlikte araç akülerinin ihtiyaç haline gelmesiyle, Türker ailesinin aldığı yatırım kararıyla otomotiv üretimi de süreçlerimize dahil edildi. Rakamlar arttıkça üretim büyürken, çeşitli dönemlerde özellikle formülasyon anlamında devrim niteliğinde çalışmalara imza atıldı. Türkiye’de ilk defa kalsiyum akü üretimi ve 2012’de start-stop akülerle ilgili yapılan yatırım, bu örnek yatırımlardan sadece birkaçı. Mutlu Akü, 77 yıllık ticari faaliyetinde daima pazar lideri olan güçlü bir şirket. Bir kurumun iş sonuçları ile kurum değerleri arasında kuvvetli bir ilişki var. Bizim en önemli 5 değerimiz, güvenlik, kalite, iş birliği, müşteri odaklılık ve hesap verilebilirlik olarak sıralanıyor. Başarımızın ardındaki en önemli değerlerimizden birinin “müşteri odaklılık” olduğunu söyleyebiliriz
Mutlu Akü, kullanıcılar tarafından en çok tercih edilen marka. Yarattığınız güçlü marka algısı ile ilgili değerlendirmeleriniz neler? Bu konuda neler yapıyorsunuz?
Mutlu Akü’nün kurucusu, 2013 yılına kadar tek başına yöneten Türker ailesi ve 2013’te şirketi satın alan Güney Afrika kökenli Metair Investment’ın en önem verdikleri konu, yüzde 100 müşteri memnuniyeti. Aslında akü, ilginç bir ürün. Alıp anında tüketilen değil, ihtiyaç olduğunda kullanılan bir ürün. Dolayısıyla tüketiciye verilen ömür süresi boyunca her ihtiyaç duyulduğunda gerekli desteğin sağlanması gerekiyor. Bu anlamda son kullanıcıya güven vermemiz ve her zaman “müşteri haklıdır” ana motivasyonuyla çalışmamız, şirketimizin lider olmasında önemli rol oynuyor. Mutlu Akü’nün her zaman ürün garanti geri dönüşü en düşük akü firması olduğunu söyleyebiliriz. Bu, 2 yıl garanti süresinde geri dönen ürün sayısının çok düşük olduğu anlamına geliyor. Nedeni de yüksek kaliteli ürün üretmemiz. Herhangi bir sebeple müşterilerimiz sorun yaşarsa, satış sonrası servis grubumuzda sorunu çözüyoruz. Bu da son kullanıcı için oldukça rahatlık sağlıyor.
Dünya hızlı dönüşüm süreçlerinden geçerken yaşanan gelişmeler elbette tüm sektörleri derinden etkiledi. Tüm bu gelişmeler yaşanırken Mutlu Akü’nün sektör konumunu ve yeni yatırımlarını öğrenebilir miyiz?
Covid-19’un tüm dünyayı etkilediği bilinen bir gerçek. Pandeminin etkisi her ne kadar azaldı gibi görünse de tedarik ve mikroçip sıkıntıları yarattı. Ancak biz pandeminin L ya da U şeklinde değil, V şeklinde bir dönüş yapacağını tahmin ettik. Dünya üzerinde şu an enerjiye ihtiyaç çok yüksek. Pandemi zamanında bize ve bütün dünyaya kesintisiz enerji gerekiyordu. Bunu sağlayan yöntemlerden biri de kimyasal enerji depolama yani aküydü. Doğal olarak biz çok hızlı bir geri dönüşüm bekliyorduk. 2020 Ağustos ayında o kadar hızlı bir dönüş oldu ki biz yılı kapatırken üretimi yetiştiremedik. Sokağa çıkma kısıtlamalarında distribütörlerimiz ve son kullanıcı da evden çıkamadı. Dolayısıyla bir süre piyasa durdu fakat sonrasında dönüş inanılmaz oldu. 2021, bizim için ihracatta, yurt içi satışta ve OEM’de tarihi rekorlarımızı kırdığımız bir yıl oldu. 3 ayrı kolda satış ve kârlılık rekoru kırdık. 2021, 76 yıllık Mutlu Akü tarihinin en başarılı yılı olarak tamamlandı. 2022 yılında ise sürdürülebilirlik adına yeni ürünlerin tasarımı gündemimizde olacak. Özellikle enerji verimliliğinin bu yıl ana çalışma alanımız olacağını söyleyebiliriz.
Ar-Ge ve inovasyona dayalı kaliteli üretiminiz ile sadece ülkemizde değil dünyada da adı bilinen önemli şirketlerden birisiniz. Bu anlamda yürüttüğünüz projeler ve stratejileriniz nasıl şekilleniyor? Önümüzdeki dönem için hedefinizde yer alan projeler neler?
76 yıllık tarihimizde en önemli kıstasımız, müşteri memnuniyeti oldu. Müşterilerimiz, dünya ve Türkiye’nin en büyük otomotiv markaları olmasının yanı sıra, aynı zamanda distribütörlerimiz vasıtasıyla Türkiye’nin en ücra noktalarındaki vatandaşlarımızı da kapsıyor. Akünün ömrü iki yıl. Bu süreçte bizim ürünümüzü kullanan tüketiciden olumsuz bir dönüş almamayı sağlamak ve müşterilerimizin yolda kalmaması adına Ar-Ge departmanımız sürekli çalışıyor. Gelişen teknolojilere ve farklı coğrafyalardaki müşterilerimizin ihtiyaçlarına göre sürekli kendimizi geliştiriyoruz. Diğer yandan hibrit ve elektrikli araçlara dönüşüme yönelik biz de hazırlıklarımızı yapıyoruz. Mutlu Akü olarak öncelikli hedefimiz, Türkiye’de ve bölgemizde sektörümüzün 1 numarası olmayı sürdürmek.
Tüm Türkiye’de faaliyet gösteren bir şirket olarak satış noktası sayınızı, üretim dağılımınızı ve hizmet kapsamınızı öğrenebilir miyiz?
Şu an Türkiye’deki pazar payımız yüzde 40’ın üzerinde. Türkiye’deki en büyük akü üreticisiyiz. Daha ilginci, Türkiye’de üretim yapan otomotiv şirketleri yani OEM alanında pazar payımız yüzde 80’in üzerinde. Bugün Türkiye sınırları içinde üretim hattından 100 tane otomobil iniyorsa, bunların 80’inde Mutlu Akü bulunuyor. Aftermarket yenileme pazarında 8 bölgede distribütörlüklerimiz var. Aynı zamanda yine 8 ana bölgede 8 bin 500’e yakın satış noktamız var. Özetle neredeyse her köyde ulaşılabilir bir Mutlu Akü satış noktası var. Bu, inanılmaz bir rakam. Türkiye’de kimse yolda kalamaz. Üretimimizin 3’te 1’i yurt içi satışa, 3’te 1’i OEM’e ve 3’te 1’i de ihracata gidiyor. Bazı yıllar bu dağılım değişse de üretimi dengeli olacak şekilde yapıyoruz. Endüstriyel üretim tarafında da Türkiye’nin en büyüğüyüz.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.