“YENİ DÜNYANIN YENİ REKLAM ANLAYIŞI: PERAKENDE MEDYASI”

Mağazalar, web sitesi, televizyon ağları gibi alanlar üzerinden markalar tarafından satış noktasında veya satış noktasına yakın bir yerde gerçekleştirilen her türlü tanıtım yollarını sunduğu bir reklam türü olan perakende medyası, kısaca bir perakendecinin medya ağına yerleştirilen reklamlarını ifade ediyor. Markaların alışveriş yapanlar için görünürlüğünü daha da artırmasına yardımcı olan model aynı zamanda markalara hedef odaklı reklam fırsatları sunma ve perakendecilerin yeni bir gelir akışından yararlanmalarına olanak sağlama yeteneği nedeniyle yükseliyor. Perakende medya ağları da bireysel perakendecileri veya çok sayıda perakendeciyi kapsayan kanallar olarak ifade buluyor. Giderek büyüyen perakende medya harcamalarının 2027 yılına kadar 160 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor ve rekabetçi ortamda şirketler perakende medyanın sunduğu fırsatlardan her geçen gün daha fazla faydalanıyor.

DİJİTAL PAZARLAMANIN GÜÇLÜ STRATEJİSİ

Genel olarak web sitesi veya uygulama reklamlarıyla ilgili olan perakende medyası, buzdolabı, dondurucu veya kasa üzeri gibi alanlarda da kullanılabiliyor. Yalnızca gelir artışını artırmakla kalmayan perakende medyası kullanıcı deneyimini de geliştiriyor. Tarama geçmişi, satın alma işlemleri ve bunlar üzerinde topladığınız diğer veriler birinci taraf verilerini hedeflemenizi de sağlıyor. Tüketicilerin zaman geçirdiği yerlerde markaların reklam vermesine yardımcı olan model, şirketlerin isimlerini duyurmasında büyük olanaklar yaratıyor. Dijital pazarlamanın en büyük kozu olan perakende medya, arama sayfaları, anasayfa, kategori sayfaları, ürün detay sayfası gibi yerlerde çokça karşımıza çıkıyor. Insider Intelligence, perakende medyayı “dijital reklamcılığın üçüncü büyük dalgası”olarak tanımlıyor ve pazarlamanın en etkili yöntemlerinden biri olarak kabul ediyor. Perakendecilerin artan gelir elde etmesine yardımcı olan bu modelin lider ağları arasında ilk sırayı Amazon alıyor. Tüm sektörlerdeki markaların ürünlerini satabileceği eBay; markaların tek bir merkezi platform aracılığıyla geniş bir web sitesi yelpazesinde ürünlerinin reklamını yapmasına olanak tanıyan perakende medya ağı Kriteo; market ürünleri, elektronik güzellik ürünleri, mobilya donanımları ve giyim ürünleri satan Walmart ise Amazon’u sıralamada takip ediyor. Perakende yöneticilerine yönelik, tüm kanallarda müşteri deneyimini optimize etmeye odaklanan içerikler sunan çevrimiçi yayıncılık ağı Retail TouchPoints (RTP), perakende medya türlerini üç gruba ayırıyor:

• Yerinde: Web sitesi, e-postalar gibi markanın kendi dijital ekosistemine
yerleştirilen reklamlar
• Site dışı: Müşteri verilerine ve içgörülerine dayanarak sosyal
medya ağları, diğer web siteleri veya bağlı TV platformları gibi
üçüncü taraf kanallara yerleştirilen reklamlar
• Mağaza içi: Mağaza içi ekranlar veya mağaza hoparlörleri üzerinden
oynatılan sesli reklamlar gibi perakendecinin fiziksel ortamına
yerleştirilen reklamlar

DAHA DOĞRU HEDEFLER

Perakende medya ağları, sponsorlu ürünleri nispeten kolay şekilde entegre etmenize olanak tanıyor. Amazon ve Walmart gibi kendi çözümünü oluşturmak da bir diğer seçenek. Emarketer’de yer alan bilgilere baktığımızda bu modelin faydaları şu şekilde açıklanıyor:

• Birinci taraf verileri: Alışveriş yapan kişinin ne satın aldığına
ve neyi satın almaya yatkın olduğuna dair açık bilgi sunan birinci
taraf alışveriş verileri reklamverenler için giderek daha hayati bir
araç haline geliyor.
• Satış noktasına yakınlık: Perakende medyası satın alma noktasında
veya yakınında bulunduğundan reklamverenlerin yatırım
getirisini belirli kampanyalara hatta belirli bir reklama atfetmesi
daha kolay oluyor.
• Ortaklıklar: Perakende medya ağları daha fazla ortaklık kurdukça
reklamverenler iyi hedeflenen reklamlar sunmak için zengin
verilerden yararlanabilir.

Doğrudan medya ağına sahip bir perakendeci aracılığıyla satın alınabilen perakende medya reklamları, ayrıca çevrimiçi olarak ürün veya hizmet satan şirketler aracılığıyla ya da dijital ticareti kolaylaştıran şirketler vasıtasıyla satın alınabiliyor. Emakter tarafından belirtildiği üzere, dijital öncelikli operasyonlar, pazaryerleri, toplu satış yapanlar ve indirim depoları gibi geniş alanı kapsayan perakende medyası, günümüzde oldukça fazla yatırım yapılan çok kanallı pazarlamadan yüksek marjlı gelir kaynağı sunuyor. Günümüz dünyasında alışverişin kurallarını belirleyen tüketiciye her yoldan ulaşmak isteyen şirketler için giderek büyüyen, bir ihtiyaç haline gelen perakende medyası, markaların dijital pazarlama stratejilerini çeşitlendirmesine de olanak tanıyor. Perakende medyası ile kendilerine gerçekten uygun marka ve ürünleri görmeleri kolaylaşan tüketici de bu modelin avantajlarından yararlanıyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.