“FİJİTAL PAZARLAMA:FİZKSEL VE DİJİTAL DÜNYALARIN KESİŞİM NOKTASI”
Günümüz teknolojileri, iş dünyasını derinden etkileyen bir hamleyle fiziksel ve dijital dünyayı birbirine bağlayarak ortak bir alan yaratıyor; fijital. Geleneksel yöntemlerle dijital deneyimler arasında bir denge olarak konumlanan fijital, mağazalar ve platformları birbirine bağlıyor. Yeni nesil tüketici taleplerine uyum sağlamak isteyen şirketler için güçlü bir sinerji yaratan fijital, müşteri deneyimini iyileştirme, müşterilerin markayla iletişimini artırma, yeni müşteriler bulma, ihtiyaçların karşılanması noktasında entegre çözümler gibi sayısız fırsatlar sağlıyor. Fijitalin en etkin kullanımı ise pazarlama dünyasında yaşanıyor. Fijital pazarlama, artan çevrimiçi alışverişin yanı sıra gelenekselden vazgeçmeyen tüketiciler için ortak bir deneyimin önünü açıyor. Yapılan bir araştırma, Z kuşağının bir ürünü çevrimiçi araştırıp mağazadan satın alma olasılığının daha yüksek olduğunu ortaya koyuyor. Çevrimiçi ve çevrimdışı pazarlama stratejilerini birleştiren model, kendine özgü bir deneyim yaratıyor. Şirketlerin gelecekle olan bağlarını kuvvetlendirmeleri için önemli fırsatlar yaratan fijital pazarlama aynı zamanda daha renkli, eğlenceli ve unutulmaz deneyimler yaratılması adına da önemli açılımlar sağlıyor.
“HEM FİZİKİ HEM DİJİTAL”
Tüketiciyi direkt olarak etkileyen fijital pazarlama, tüketicilere hem fiziki hem de dijital deneyimi bir arada yaşatıyor. Bu durum da elbette bu modelin çekiciliğini ve kolaylığını artırıyor. Örneğin Marks&Spencer, mağazanın List&Go uygulaması ile müşterilerin alışveriş listelerindeki ürünleri raftaki tam konumlarına kadar bulmaları için AR kullanarak ekranda bir yol oluşturuyor. Happy Moon’s Cafe’de müşteriler, menüde yer alan her bir ürünü tam boyutlarında, ayrıntılarına kadar AR ile oluşturulmuş bir versiyonunu görmek için menüdeki QR kodu tarıyor ve böylece ne sipariş ettiklerini biliyor. IKEA’nın AR uygulaması “Place”, müşterilere satın almadan önce mobilyaları evlerinde görme olanağı sunuyor. Nike’ın Maker Studio’su müşterilerin dokunmatik ekranlı bir arayüz kullanarak özel ayakkabılar yaratmasına olanak tanıyor. Sephora, “Beauty TIP Workshop” ile fiziksel bir mağazayı sanal gerçeklik güzellik laboratuvarıyla birleştirerek müşterilerin sanal makyajı deneyebileceği ve güzellik danışmanlarından kişiselleştirilmiş öneriler alabileceği bir dünya yaratıyor. Fiziksel ve dijital dünyaların kesişim noktasında en iyi deneyimi hedefleyen fijital pazarlama, deneyimi de bir bütün olarak ele alıyor. Kişiselleştirmede önemli rol oynayan model böylece kusursuz müşteri deneyimi yakalamada daha başarılı oluyor. McKinsey’de yer alan bir makaleye göre pazarlamada kişiselleştirme müşteri edinme maliyetlerini yüzde 50’ye kadar azaltabilir, gelirleri yüzde 5 ila yüzde 15 oranında artırabilir. Aynı zamanda pazarlama yatırım getirisini yüzde 10 ila yüzde 30 oranında yükseltebilir. Kişiselleştirmenin yanı sıra fijital pazarlamanın sağladığı bazı avantajlar ise şu şekilde sıralanıyor:
• Çapraz satış yaparak ek satış yaratma olanağı
• Müşterilerle etkileşim kurmak için daha fazla fırsat
• Müşteri verileri sayesinde müşteri davranışları, tercihleri ve eğilimleri hakkında bilgi sahibi olmak
• Müşteri sadakatini artırmak
• Gelişmiş satış performansı
• Marka bilinirliğini ve erişimini artırmak
• Rekabet avantajı
• E-ticarette büyüme
• Kusursuz müşteri deneyimi yaratmak
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.