PERAKENDE SEKTÖRÜNDE DİJİTAL DÖNÜŞÜM
Perakende sektöründe kişiselleştirilmiş ve sorunsuz alışveriş deneyimi oluşturmak hedefiyle yapılan tüm yatırımlar, sektörün dijital dönüşüm meka- nizmaları üzerinde hızlandırıcı etki yarattı.
Online pazaryerlerinde ve mobil uygulamalarda kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimlerinden sadakat programlarına, otonom mağazalardan temassız hızlı teslimat modellerine kadar birçok yeniliğin perakende sektörüne yön verdiğini gö- rüyoruz. KPMG’nin geçtiğimiz sene yayımladığı “Küresel CEO Araştırması”na katılan perakende ve tüketici ürünleri liderlerinin yüzde 74’ü yeni teknolojilere ve inovatif süreç- lere yatırımı artırmayı hedeflediğini ifade ediyor. Dijital- leşme yatırımlarının odağındaki başlıca konulara baktığı- mızda, mevcut operasyonların dijital ortama taşınmasını, dönüşümün birçok farklı boyutuna zemin hazırlaması ba- kımından ilk adım olarak görüyoruz. Lojistik ve depolama süreçlerinin yarı veya tam otomatize sistemlerle optimize edilmesi de buna dahil, dijital pazarlama ve satış stratejile- rinin hayata geçirilmesi de.
Mevcut iş gücünün yenilikçi teknolojilerle desteklenmesi ve böylece iş gücünün dönüştürülmesi ise dönüşüm yatı- rımlarının ikinci odak noktası. Yapay zeka destekli CRM uygulamalarının, çağrı merkezi çalışanlarının yaptığı rutin işleri hatasız şekilde yapabildiği günümüzde, mevcut iş gü- cümüzü neden daha verimli ve artı değer üretmeye yönelik kullanmayalım? Perakende sektörüne öncülük eden şir- ketler tam da bu nedenle müşterileriyle daha iyi etkileşim kurabilmelerine yardımcı olan CRM modellerine, ERP sis- temlerine, makine öğrenmesine, bulut ve IoT yatırımlarına kaynak ayırıyor.
Perakendede dönüşümün bir diğer köşe taşı ise müşteri deneyimi. AR, VR ve metaverse gibi popüler teknolojilerle tasarlanan sanal deneyimler, alternatif ödeme yöntemleri, akıllı mağazalar ve daha birçok dikkat çekici uygulama Amazon, Walmart, Adidas, Sephora gibi perakende dev- lerinin öncülüğünde tüketiciyle buluşuyor. Elbette devler liginde değilseniz ve milyon dolarlık yatırımlar yönetmi- yorsanız tüm dünyada ses getiren yenilikçi deneyimler ta- sarlamak zorunda değilsiniz. Yalın ve tüketicinizin hayatını kolaylaştıracak pürüzsüz alışveriş deneyimi tasarlamak da oldukça akıllıca. Konum bilgisi, önceki alışverişlerin bilgi- si ve bunun gibi verilerle tahmini analitikler üzerine inşa edilen deneyim tasarımının öncelikli amacı, zahmetsiz ve uçtan uca kusursuz alışveriş deneyimi oluşturmak.
Perakendede dijital dönüşüm yatırımlarının yoğunlaştığı dördüncü alan ise geleneksel olanı değiştirip uyarlamakla yetinmeyen gerçek inovatörlerin, oyun değiştirici girişim- lerin alanı. Teknoloji tabanlı yeni iş modellerinin yaratıl- masını sağlayan bu yatırımlar, sadece sektördeki know- how birikimini artırıp rekabeti hızlandırması bakımından bile yaşamsal önem arz ediyor. Rekabetin yüksek olduğu dinamik bir sektörde, ABD, Asya veya Avrupa pazarların- daki trendleri okuyabilen, yerelin kendine özgü fırsatları- nı fark edebilen tutkulu girişimcilerin birbiri ardına attığı adımlar sayesinde e-ticaretin, ticaretin kendisi olduğu bir dönemdeyiz.
Dijitalleşme yatırımlarının odağındaki bu dört ana alan, perakendenin geleceğine yön veren çalışmaların hayata geçirilmesi bakımından değerli olduğu kadar üretim ve tüketim sistemlerimizin sürdürülebilirliği bakımından da değerli. Son yıllarda perakende sektöründe yaşanan ciddi dönüşümlerden biri de son kullanıcının sürdürülebilirlik taleplerinin markaların kayıtsız kalamayacağı kadar cesur ve ısrarlı şekilde dile getiriliyor olması. Özellikle Y ve Z kuşağı, etkilerini günden güne daha ciddi boyutlarda his- setmeye başladığımız iklim krizi konusunda markaların sorumluluk alması gerektiğini düşünüyor. Bu nedenle bir- çok şirket, büyük yapısal değişiklerin önünü açan dijital- leşme yatırımlarını planlarken örneğin, tedarik zinciri yö- netiminde sürdürülebilirlik standartlarına uymayı, karbon ayak izini azaltmayı, enerji verimliliğini artırmayı veya atık yönetimini iyileştirmeyi de planlayabiliyor.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.