EKONOMİDE YENİ NESİL GİG EKONOMİSİ
Kendi kendinin patronu olanların ve freelance çalışanların sayısı gün geçtikçe artarken internet üzerinden ürün ve hizmet sunanlar yeni bir ekonomi modelinin temelini atıyor.
İnternetin hayatımıza girmesi kadar bugün geldiği nokta da oldukça önemli. Bugün neredeyse her şeyi internet üzerinden halledebiliyor,tanımadığımız insanlara bile ulaşabiliyor, dünyanın diğer ucundaki gelişmeleri takip edebiliyoruz. İhtiyaç duyduğumuz her şey de bir tık uzağımızda. Öyle ki uzun bir süredir aradığımız her şeyi ya da herkesi bir araya toplayan platformlar oldukça gündemde. Uber gibi, armut.com gibi… Gündemin diğer tarafında ise kendi ürünlerini ya da hizmetini pazarlayanlar yer alıyor. Çocuk bakıcıları, özel ders verenler, yaptığı el işlerini satanlar, reklamcılar, organizatörler, danışmanlar, tamirciler gibi bağımsız iş yapanları buluşturan platformların ortaya çıkmasıyla yeni bir ekonomi modelini konuşmaya başladık. Adını müzik sektöründen bir terimden alan ve “kısa süreli iş” anlamına gelen “GİG” bağımsız çalışanların ve kendi kendinin patronu olanların yarattığı bir ekonomi modeli.
AMERİKA’DA BU MODEL YAYGINLAŞIYOR
İş hayatında önemli bir orana sahip olan bağımsız çalışanlarla birlikte dünyanın daha az aracısı olan bu modele doğru kaydığını söyleyebiliriz. İşi yapanlarla hizmete ihtiyacı olanları buluşturan bir üst platform olarak görülen uygulamalar, bu noktada süreklilik yaratıyor. Örnek olarak Uber’i anlatmak gerekirse, bu modelde sürücüler Uber’in istediği şartları sağlayarak sisteme kayıt oluyor, kapsamlı bir eğitim sonrasında mesai kavramı olmadan istediği süre çalışabiliyor. Burada dikkat çeken nokta ise kişinin çalıştığı kadar ücret alması ve işçi işveren kavramının ortadan kalkması…
Yapılan bir araştırma 2020 yılında Amerika’daki işgücünün yüzde 40’ının bu şekilde çalışacağını söylerken Türkiye’de bu ekonomi modelinin şu anki ve gelecekteki yerini tartışmaya başlamakta fayda var.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.