“(BNPL) YENİ NESİL ÖDEME SİSTEMİ”
Her geçen gün gelişen finansal teknolojiler, çeşitli ödeme ve satış yöntemlerinin uygulanabileceği bir ortam yaratıyor. Tüketicilere daha konforlu ve hızlı alışveriş seçenekleri sunan online alışverişte giderek benimsenen “Şimdi Al Sonra Öde” (BNPL) sistemi de bu yöntemlerden biri olarak öne çıkıyor. “Tüketicilerin alışveriş yapmasına ve bunları zaman içinde ödemesine olanak tanıyan bir tür kısa vadeli finansman” olarak tanımlanan Şimdi Al Sonra Öde, tüketicilere esneklik sağlarken şirketler için de kârlılıklarını ve müşteri sadakatini artırmada destek oluyor. Giderek daha çok tercih edilen model, yarattığı farklarla büyümesini sürdürüyor. Geçtiğimiz yıl Grand View Research tarafından yapılan bir pazar araştırmasına göre, küresel BNPL pazarının 2023 ila 2030 yılları arasında yıllık yüzde 26,1 bileşik büyüme oranında genişlemesi bekleniyor.
ARTILARI VE EKSİLERİ
Alışverişini çevrimiçi bir platformda gerçekleştiren tüketiciler, ödeme kısmında BNPL yöntemini seçiyor. Daha sonra karşısına çıkan taksit seçeneklerinden birini seçen tüketici onay sürecinden sonra alışverişini gerçekleştiriyor. Son derece basit bir sistem olarak işleyen süreçte dikkat edilmesi gereken en önemli nokta ise ödeme zamanı geldiğinde kredi kartınızın veya banka hesabınızın bakiyesinin gerekli ödemeyi yapacak miktarda olması. Aksi halde faiz gibi ek ödemeler ortaya çıkabiliyor. Alıcılar ve satıcılar için çift taraflı avantajlar sunan BNPL, giderek küresel ölçekte bir ödeme aracı olarak daha avantajlı hale geliyor. McKinsey araştırması, BNPL sağlayıcılarının, özel markalı bir kredi kartı şirketinin müşteri kazanmak için harcadığından yaklaşık yüzde 70 daha fazla harcadığını gösteriyor. Böylece Afterpay ve Klarna gibi sağlayıcılar, geleneksel ödeme yöntemlerine göre daha hızlı ve verimli şekilde müşteri kazanabiliyor. Bir şirketin ödeme seçeneklerini çoğaltmasına, müşteri sadakati yaratmasına ve satışları artırmasına imkan tanıyan BNPL, tüketiciler için de birçok avantaj barındırıyor:
- Ödemenin anında yapılmamasıyla tüketicilere esneklik yaratan model, farklı mali durumlara da uyum gösteriyor.
- Beklenmedik harcamaların ve bütçe yönetiminin daha etkin yapılabilmesini sağlıyor.
- Ödemeler banka kartı, banka hesabı ve bazı durumlarda kredi kartına bağlanabiliyor. Bu da ödeme seçeneklerini artırıyor.
- Daha düşük faiz oranları ya da faizsiz seçenekleriyle faiz masrafı yükünü ortadan kaldırıyor. Tüketicilerin kredi puanlarını oluşturmalarına veya iyileştirmelerine yardımcı oluyor.
- Büyük meblağların ödemesini zamana yayarak tüketiciler için mali kolaylık sağlıyor.
- Pahalı bir ürünü daha ulaşılabilir hale getiriyor. Behavioural Insights Team tarafından yapılan bir ankete göre, farkındalık, erişilebilirlik ve uygun fiyat BNPL’nin benimsenmesindeki artışın üç temel etkeni olarak görülüyor. Yine aynı anket, tüketicilerin yüzde 54’ünün genel olarak BNPL’nin olumlu etkilerinden yararlandığını gösteriyor. Tüketiciler BNPL’nin keyif aldıkları bir alışverişi gerçekleştirmelerini ve harcamalarını yönetmeyi kolaylaştırdığını söylüyor.
Yalnız bu modelin dezavantajları da mevcut:
- Bazı alışveriş platformlarında faiz ve ek maliyetler uygulanabiliyor.
- Şimdi Al Sonra Öde seçeneği, tüketicileri daha fazla harcamaya teşvik ederek borçlanmaya yol açabiliyor.
- İade süreçleri çok daha uzun ve zahmetli gerçekleşebiliyor.
- Geç ödemeler kredi puanınıza zarar verebiliyor.
- BNPL hizmetlerinin, kredi kartları ve diğer kredi türlerinin sahibi olduğu gözetimden yoksun olması riskleri artırabiliyor
Hayata geçirdiğiniz sosyal yatırım programlarının amacı nedir? Bu programlar gençlere neler katıyor?
İşverenlerce daha az tercih edilen devlet üniversitelerinden yeni mezun gençlerin, iş hayatına katılımında akranlarıyla eşit şartlara sahip olmaları, işe alım süreçlerinde üniversitelerinin bilinirliklerine göre değil kişisel yetkinlikleri ve becerileri üzerinden değerlendirilmeleri için durmadan çalışıyoruz. Bu yıl 7. dönemine başladığımız ”Şevket Sabancı Vizyonuyla İlk Fırsat Programı” ile katılımcılarımız 12 ay boyunca sivil toplum kuruluşlarında ilk iş deneyimlerini kazanıyor. İlk Fırsat Akademisi kapsamında aldıkları 250 saatten fazla eğitimle donanımlı bireyler olma yolunda ilerliyorlar. ”Şevket Sabancı Vizyonuyla İlk Fırsat Programı”ndan edindiğimiz deneyimler ve aldığımız geri bildirimler sonucunda iş hayatında gençlerin karşılaştıkları dil yetkinliği sorununa da bir çözüm modeli yaratmak istedik. 2021 yılında hayata geçirdiğimiz ”Hayırlı Sabancı Desteğiyle İngilizce Fırsatım Programı” ile gençlerin önüne çıkan İngilizce yetkinlik engellerini ortadan kaldırmayı ve istihdam edilebilirliklerini artıran desteklerle onlara daha fazla donanım kazandırmayı hedefliyoruz. Çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık anlayışıyla sürdürdüğümüz faaliyetlerimiz kapsamında kadının istihdamdaki yerini çok önemsiyor ve hemen her sektörde kadın çalışan oranının artırılması gerektiğine inanıyoruz. Bu inancımız ile hem holding faaliyetlerimiz hem de Esas Sosyal programlarımız ile kadınları her daim destekliyoruz. Bugüne kadar programlarımıza katılan gençlerin yüzde 75’inin kadınlardan oluşması, kadın istihdamı konusundaki duyarlılığımızı gözler önüne seriyor.
Esas Sosyal olarak günden güne büyüyen bir ekosisteminiz olduğunu biliyoruz. Ekosisteminize kimler, nasıl katkı sağlıyor?
Yarattığımız sosyal etkiyi sürdürülebilir kılmak bizim için son derece önemli. Gençlere fırsat eşitliği sağlarken, iş dünyasında da eğitimli genç işsizliği konusunda farkındalık yaratmayı hedefliyoruz. Bu kapsamda çeşitli kurum ve kişilerden oluşan Esas Sosyal Ekosistemi olarak adlandırdığımız büyük bir aile kurduk. Eğitimli genç istihdamına çözüm modeli sunarken aynı zamanda eğitim, sanat, kültür, insani yardım, çevre, sürdürülebilirlik gibi pek çok farklı alanda faaliyet gösteren STK’lara da nitelikli iş gücü sağlayarak, toplumsal kalkınmaya katkıda bulunuyoruz. ”Şevket Sabancı Vizyonuyla İlk Fırsat Programı” ile 7 yılda toplam 40 farklı STK’ya nitelikli iş gücü sağladık. Ayrıca misyonumuza inanarak 4 yıldır bizi destekleyen, 20 sektörden 40’ın üzerinde kurumsal destekçimiz var. Kısacası STK’lar, kurumsal destekçiler, katılımcılar, mentorlar, mezunlar, İK profesyonelleri ve eğitmenlerden oluşan 3.000’den fazla kişinin yer aldığı bu aile ile farklı alanlarda iş birlikleri yaparak gençlerin gelişimine katkı sağlıyoruz. Ekosistemimiz günden güne kendi döngüsüne sahip bir fayda mekanizmasına da dönüşüyor. Örneğin ”Hayırlı Sabancı Desteğiyle İngilizce Fırsatım Programı”mıza katılan 350 gencin %31 gibi büyük bir oranı ekosistemimizden geldi. Aynı zamanda 5 kurumsal destekçimizin 46, 5 STK paydaşımızın ise 61 bursiyeri programa dahil oldu. Programlarımızdaki gençleri sürekli takip ediyor ve döngüye dahil olmalarını sağlıyoruz. Gençler, işe girdikleri kurumlarda Esas Sosyal’in misyonundan ve kendilerine kattıklarından bahsederek onları da ekosistemimize dahil ediyor.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.