”YÜZÜNÜ GELECEĞE DÖNMÜŞ BIR ŞIRKETIZ”
Ülkemizin köklü kuruluşlarından Otokoç Otomotiv, koşulsuz müşteri memnuniyetini ön planda tutan çalışmalarıyla liderliğini her daim başarıyla koruyor. Otomotiv sektörüne değer katan Otokoç, yenilikçi mobilite çözümleri geliştiren, küresel ve lider referans noktası olma vizyonu doğrultusunda yatırımlarına da devam ediyor.Yeni yapılanma çerçevesinde, “Birmot” ile “Otokoç” çatısı altında güçlerini birleştiren şirket, daha etkin ve güçlübüyüyen bir marka olmanın getirdiği sorumlulukla sektörünü geleceğe taşıyor. Otokoç Otomotiv Otomotiv İş Birimi LideriUğur Güven, Business Türkiye’nin sorularını yanıtlıyor ve şirketin yenilikçi stratejilerini aktarıyor.
Önce pandemi, sonra çip krizi, kur artışları ve yaşadığımız dep- rem felaketi… Ülkemizde ve dünyada otomotiv sektörü açısın- dan zorlu bir süreçten geçiyoruz. 2022 yılının kısa bir değerlen- dirmesini ve 2023 yılı için öngörülerinizi alabilir miyiz?
Otomotiv perakendeciliği faaliyet alanımızda sektör, zorlu bir dö- nem geçirdi. Türkiye otomotiv pazarında, 2022 yılı için toplamda822 bin adetlik araç satışı gerçekleşti. Otomotiv perakendecili- ğinden 2022 yılında 74 bin adet ile iç pazardan yüzde 9 pay aldık.Türkiye otomotiv pazarı, pandemi öncesinde (2015-2016-2017yıllarında) 1 milyon adetlere ulaşıyordu. Pandemi, çip krizi, diğerparça tedarik sorunları kaynaklı dünya otomotiv endüstrisinin üre- tim adetleri 100 milyon adet seviyesinden 80 milyon seviyelerinedüşerken, Türkiye pazarı da bu sorunlardan benzer şekilde etkilen- di. Son 2 senedir ise globalde ve Türkiye’de üretim-satış adetlerindekademeli olarak toparlanma başladı. İkinci el otomotiv pazarı iseson 2 senedir oldukça güçlü seyretti. 2022 yılında 8 milyon 142 bin506 adetlik büyüklüğe ulaştı. Sıfır araç satışlarının 10 katı seviyesin- de gerçekleşti.Zorluklardan etkilenen bireyler ve kitleler için toplumsal destekprojeleriyle maddi ve manevi zorlukları hafifletmeye çalıştık, bunugörev bildik. Yeni yatırım fırsatları, inovasyon, dijital dönüşüm, fır- sat eşitliği, sürdürülebilirlik ve mobiliteye yönelik ödüllü projeleri- mizle 2022’de de birçok başarıya imza attık. Döneme uygun yeniuygulamaları hayata geçirerek, hizmet kalitemizi ve müşteri mem- nuniyetini en üst düzeyde tutmaya yönelik çalışmalarımıza devamettik. Tüm zorlu koşullara, ekonomik gelişmelere, savaş gündemi- ne, çip ve araç tedarik sorununa rağmen, doğru yönetim, doğrustratejiler ve ekip ruhu sayesinde 2022 yılını başarıyla tamamla- dığımızı söyleyebiliriz. Otomotiv perakendeciliği, araç kiralamave araç paylaşımı olmak üzere üç ana alanda faaliyet gösteren birşirket olarak, Türkiye dahil toplam 9 ülkede, 400’e yakın noktada veyaklaşık 3 bini aşkın çalışma arkadaşımızla hizmet veriyoruz. Araçkiralamada Türkiye ile birlikte toplam 4 ülkede lider konumdayız.2023 yılı için ise pazardaki gelişmeleri yakından takip ediyor ve işplanlarımızı buna göre gözden geçiriyoruz. Bu yıl şubat ayı başındayaşadığımız deprem, kurlarda yukarı yönlü eğilim ve krediye ulaş- maktaki zorluklara rağmen, tedarikte yaşanan olumlu gelişmelerve talebin halen yüksek seyretmesi ile birlikte otomotiv pazarındabüyüme öngörüyoruz.
Satışını gerçekleştirdiğiniz her markada bulunurluk proble- mi yaşıyor musunuz? Piyasa şartlarındaki tüm olumsuzluk- lara rağmen hem perakende hem filo tarafında müşterilerinaraç satın almaya ilgisi nasıl? Müşterilerinizin taleplerini kar- şılayabiliyor musunuz?
Otomotiv pazarında 2022 yılı için tüm araç segmentlerinde ger- çekleşen satış adedine baktığımızda, binek araçlarda 593 bin, ha- fif ticari araçta 117 bin, orta ticari araçta 73 bin, ağır ticari araçta38 bin adet satış ile toplamda 822 bin adetlik araç satışı gerçek- leşti. Otokoç Otomotiv olarak ise otomotiv pazarında 2022 yılıiçin tüm araç segmentlerinde gerçekleşen satış adedimize bak- tığımızda, binek araçta 40,3 bin, hafif ticari araçta 23,4 bin, ortaticari araçta 8,1 bin, ağır ticari araçta 2,3 bin adet satış gerçek- leştirerek toplamda 74,1 bin adetlik satış elde ettik. 2023 yılı içinde beklentimiz, 2022 yılının bir miktar üzerinde gerçekleşmesi.2023 yılının ilk 3 ayında, geçen yılın aynı dönemi ile kıyasladığı- mızda, yüzde 55 büyüme gerçekleşti.Türkiye pazarının 1 milyon adetlere ulaştığı 2015-2016 yılların- da bile ilk 3 ay 170-180 bin adet olarak gerçekleşirken 2022 yı- lında 158 bin adet, bu yıl ise 246 bin adet oldu. 2023 yılının ilkçeyreği, sektörümüzün en yüksek adetli yılı oldu.Pandemi sürecinde devam eden tedarik sorunları nedeniylegeçmiş 3 yılda pazarda, tüm talep karşılanamadı. Son 2 senedirekonomik konjonktürdeki gelişmeler nedeniyle otomobil, biryatırım aracı haline geldi. Her türlü olumsuzluğa rağmen talebinyüksek seyretmesi nedeniyle haziran sonunda pazarın 500 binadetlik büyüklüğe ulaşacağını öngörüyoruz. Bu da tüm zaman- ların en yüksek ilk 6 aylık adedi olacak. Yılın geri kalan aylarındataşıt kredisi faiz oranları, krediye ulaşım kolaylığı, kurlar ve pa- ralelindeki araç fiyatları, ÖTV koşulları, tedarik, üretim kısıtlarıgibi birçok değişkene bağlı olarak pazarın yıl toplamında 900bin ila 1 milyon adet arasında oluşacağını öngörüyoruz. Otokoçolarak pazardan yüzde 9-10 seviyelerinde pay alarak, 90-100 binadet yeni araç satış rakamına ulaşacağımızı düşünüyoruz.
Otokoç Otomotiv çatısı altında birçok farklı marka bulunu- yor. Siz de bu büyük operasyonun perakende tarafını yöne- tiyorsunuz. Otokoç’u, faaliyetlerini ve şube yapılanmasınıanlatır mısınız?
Otokoç Otomotiv olarak, kurulduğumuz günden bu yana insan- ların hayatını kolaylaştırma hedefiyle geliştirdiğimiz yeni hizmetve uygulamaları sunuyor, müşteri memnuniyetini en üst seviye- ye taşımayı tam 95 yıldır birincil önceliğimiz olarak kabul edi- yoruz. Gururla söyleyebilirim ki şu anda Türkiye’nin 32. büyükşirketiyiz ve en değerli şirketler arasında ise 36. sıradayız.Bir süre önce duyurduğumuz yeni yapılanma çerçevesinde,Otokoç ve Birmot’un güçlerini “Otokoç” adı altında birleştirdik.Bu kapsamda, daha önce Otokoç ve Birmot altında yer alan tümaraç markaları ve hizmetler Otokoç markası altında toplandı. Bubirleşmeyle birlikte Ford, Ford Trucks, Volvo, Fiat, Alfa Romeo,Jeep ve Maserati markaları Otokoç bünyesine girdi. Bu alandagerçekleştirdiğimiz araştırma sonuçları da Otokoç ve Birmotgibi aynı hedefe sahip iki ayrı hizmet markasının tek bir isimaltında birleşmesinin çok sayıda avantajı bulunduğunu göste- riyordu. Otokoç’un işinin uzmanı, köklü ve saygın bir markaolarak konumlanması, hizmet verdiği diğer faaliyet alanlarındankaynaklanan güç ve çeşitlilik, yurt dışında da faaliyet göstermesive sektör sözcüsü olarak konumlanması, Koç Holding çatısınınyarattığı güven ve bilinirlikle geçmişi uzun yıllara dayanan buiki yapının Otokoç adı altında birleşmesine yönelik kararımızınönemli gerekçeleri arasında yer aldı. Otokoç Otomotiv, tüketicibilinirliliği yüzde 90’ların üzerinde seyreden ve öncülük vizyonudoğrultusunda sektörel sivil toplum kuruluşlarında aktif rol alanbir marka. Otokoç ve Birmot’un güçlerinin tek bir isim altındabirleşmesiyle birlikte Otokoç, daha çok otomotiv markasıyla,zengin segment yelpazesi ve daha yaygın şube ağıyla müşterileri- nin tüm ihtiyaçlarına tek bir noktadan güçlü cevap veren, çevik- leşen hizmet anlayışıyla mobilitede daha etkin ve güçlü büyüyenbir marka haline geldi.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.