“YENİ DÖNEMDE ORTA AMERİKA’DA BÜYÜMEYE HAZIRLANIYORUZ”
Küresel moda endüstrisinde markalarına duyulan güven ve sadakatle güçlü büyümesinisürdüren Orka Holding, gelecek nesilleredaha iyi bir dünya bırakma isteğinin doğal bir getiri-si olduğuna inandığı sürdürülebilirlik hedeflerindentaviz vermeden güçlü duruşunu sürdürüyor. Bulun-duğu tüm ülkelerde başarılı stratejileriyle adındansöz ettiren markalarının kg başına ortalama ihracatdeğerini yükselten şirket, sahip olduğu motivasyon-la Türkiye ekonomisine de önemli katkılarda bulu- nuyor. Teknolojiyi benimseme ve multiverse’e girişgibi dijitalleşmeyi içeren konularda da sektöründelider konumda olan şirket, geleceğin yol haritasınıyüksek teknolojiyle yazıyor. Sorularımızı yanıtlayanOrka Holding Yönetim Kurulu Başkanı SüleymanOrakçıoğlu, deprem bölgesinde “tek yürek” olarakgerçekleştirdikleri dayanışmayı uzun vadeli hedeflerle sürdüreceklerinin de altını çiziyor.
Yüzde 100 Türk sermayesi ile kurduğunuz mar-kalar, bugün global ölçekte başarılara imza atı- yor. Global büyümede hangi noktaya geldiniz, bualanda nasıl projeler yürütüyorsunuz? Bu yıl içinyurt dışı hedefleriniz neler?
Sürdürülebilir modayı odağına alan ve dijital dün-yada da öncü olmayı hedefleyen Damat, Tween veD’S Damat markalarımızla 2022 yılında da glo-bal büyümemizi sürdürdük. Yurt dışında özellikleCOVID-19’u en dramatik yaşayan ülkelerden İtal- ya ve İspanya’da da büyümeye devam ettik. Dört yılgibi kısa bir süre önce giriş yaptığımız İtalya’da 17şehirde 26 mağaza açma başarısı gösterdik. Artık,lüksün dünyadaki kalbi İtalya’da moda devleriy- le zirveyi paylaşıyoruz. Aralarında İtalya, İspanya,Polonya, Rusya, Dubai, Kazakistan, Bosna-Hersek,Mısır, Güney Afrika, Kenya, Ermenistan ve Irak’ında olduğu çok sayıda ülkede toplam 40 yeni ma-ğaza açtık. Bu yıl da Roma, Bologna gibi dünya tu- rizminin cazibe merkezi olan kentler başta olmaküzere, İtalya’da büyümemiz sürecek. Dünyanın engüçlü erkek giyim mağazalarının olduğu İtalya veİspanya gibi ülkelerde böylesine bir performans ser-gilemek çok önemli. Yeni dönemde özellikle OrtaAmerika’da büyümeye hazırlanıyoruz.Markalarımızla gurur duyduğumuz bir özelliğidaha vurgulamak isterim. Türkiye, hazır giyimdesektörün ihracat kg değeri 13 dolar iken, dünyadabu alanda ilk sırada yer alan İtalya için bu rakam 40dolar civarında. Bizim Damat Tween markamızlayaptığımız ihracatın kg değeri ise 75 dolara ulaştı.D’S Damat’ın kg ihracat değeri ise 45 dolar seviye-sinde. Tüm markalarımızda İtalya’nın kg başına or-talama ihracat değerini geçtik.
Geçtiğimiz yıl dünyaca ünlü lüks giyim marka- sı Beverly Hills Polo Club’ı bünyenize katarakTürk moda endüstrisi adına çok değerli bir hamle gerçekleştirdiniz. Bu hamle gerek perakende sektörü ge-rekse ülke ekonomisi adına neyi ifade ediyor?
Beverly Hills Polo Club markasının geçen yıl bünyemizedahil olmasını gerek Orka Holding’in moda tecrübesine ge-rekse Türkiye hazır giyim sektörüne ve pazarına duyulan gü- venin bir yansıması olarak görüyorum. Geçen yıl başlayanbirlikteliğimizle birkaç ay gibi kısa bir sürede Türkiye gene- linde 12 mağazaya ulaştık. Mevcut mağazalarımız, İstanbul,Antalya, Ankara, Gaziantep ve Bursa’da yer alıyor. BeverlyHills Polo Club’a oldukça güzel bir ilgi söz konusu. Kolek- siyonun hem Los Angeles’tan hem de Milano’dan gelen birbölümü var. Biz, her iki koleksiyona da kendi tecrübeleri- mizi ve birikimlerimizi katıyoruz. Bu sayede yakaladığımızmomentumla mağaza sayısını 2023 yılında 25 mağazaya çı-karmayı hedefliyoruz.Beverly Hills Polo Club ile ihracata başlayacak olmamızında elbette önemli kazanımları olacak. Türk moda endüstri-sinin üretim ve tasarımda sürdürülebilirlik ve Ar-Ge odaklıbüyümesine, Türkiye ekonomisi ve ihracatına katma değersağlanmasına katkıda bulunacağız.
Sürdürülebilirlik konusunda sorumluluklarını layıkıy- la üstlenmiş bir marka olarak Ar-Ge çalışmalarınızla dasektördeki değişime yön verdiğinizi biliyoruz. Sürdürüle-bilirlik Komiteniz de dahil olmak üzere bu alanda hayatageçirdiğiniz projeler neler? Dünyanın geleceği adına öncühedeflerinizi anlatır mısınız?
İki ana odak noktamızdan biri olan “Sürdürülebilirlik” ko-nusu, geleceği bugünden okuma özelliğimiz sayesinde yıllarönce çalışma disiplinimiz içinde yerini aldı. Bazı ülkelerinsiyasi ve ekonomik politikalarında henüz yer vermeye baş-ladığı sürdürülebilirlik olgusu, bizim vazgeçilmezimiz. Glo- bal bir moda kuruluşu olan Orka Holding’in artık kurumsalDNA’sında yer alan sürdürülebilirlik felsefemizle şu an ko-leksiyonlarımızın yüzde 30’u geri dönüşümden oluşuyor.Geri dönüşümlü malzemeleri kullanarak oluşturduğumuzilk çevre dostu koleksiyonu Damat Tween 2020/21 SonbaharKış sezonunda müşterilerimizin beğenisine sunmuştuk. Ko- leksiyon kapsamında, 50 pet şişeden bir takım elbise üretimigerçekleştirdik. Yine “Sürdürülebilir Gardırop” felsefesi ilehem kadınların hem de erkeklerin giyebileceği ortak ürün-lere ilk kez Damat Tween 2021-2022 Sonbahar/Kış Koleksi-yonunda yer verdik.Sürdürülebilir moda felsefemiz ile son yıllarda global ma-ğazalarımıza koleksiyon tanıtımlarını dijital showroomlardasunmaya başladık. Numune servislerinde artık 3D çizimyapan platformlar sayesinde kaynak kullanımını daha azaindiriyoruz. Koleksiyonlarımızın 2025 yılında yüzde 90’ınıgeri dönüştürülmüş malzemelerden üretmeyi hedefliyoruz.Sürdürülebilir geleceği odağına alan ve kaliteden taviz ver- meyen bir kuruluş olarak gücümüzü, yine bir Cumhuriyetkuruluşu olan Giresun’daki üretim tesislerimizden aldığı-mızı söylemeliyim. Bundan yedi yıl önce yaptığımız ilaveyatırımlarla sürdürülebilir bir gelecek için faaliyet gösteren,modada ileri teknolojiyi kullanan ve robotlarla tam otomas- yon üretim yapan dünyanın en iyi fabrikalarından birine sahibiz. Üretim tesislerimizde daha az su ve enerji kullanımınaodaklandık. Bu amaç doğrultusunda geçen yıl üretim tesis-lerimizin güneş enerjisiyle çalışması için bir proje başlattık.Tesislerimizde, artık daha az su ve enerji tüketiyoruz. Üretimfabrikalarımızda da benimsediğimiz AB Yeşil Mutabakatı’nauyumlu bu doğaya saygı misyonu, daha az kaynak tüketimive karbon salınımını azaltmaya yönelik çalışmalarımıza daön ayak oluyor. Bilhassa 2050 yılına kadar dünyanın ilk kar-bon nötr kıta hedefi taşıyan AB’de Sınırda Karbon Düzen-lemesi Mekanizması gibi Yeşil Mutabakat’ın getireceği pekçok düzenlemeye karşı hazırlıklarımızı tamamlıyoruz. Bu dabize dünya moda endüstrisinde 2023 yılı ve sonrasında yeniavantajlar sağlayacak.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.