”HEDEFİMİZ AVRUPA’NIN İLK ÜÇ MODA PERAKENDE MARKASINDAN BİRİ OLMAK”

Avrupa’nın en başarılı üç giyim markasından biri olma vizyonuyla hedeflerine istikrarlı bir şekilde yürüyen LC Waikiki, bugün 4 kıtada 57 ülkede müşterilerine ulaşılabilir modayı sunuyor. Global marka anlayışı doğrultusunda yurt dışı yatırımlarına hızla devam eden şirket, 2023 yılında Amerika ve Afrika kıtasındaki ülkelere yeni mağaza yatırımları planlıyor. Teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek uygulayan şirketin üretim ve lojistik alanındaki yatırımları da gündeminin ilk sıralarında yer alıyor. Sürdürülebilirliği faaliyetlerinin merkezine alırken, toplumda engelli bireylere dair farkındalığın artması için de projeler geliştiriyor. Business Türkiye okuyucuları için sorularımızı yanıtlayan LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, perakende sektöründe lider marka olmanın getirdiği sorumluluk anlayışını da bizlerle paylaşıyor.

2022 yılı hem ülkemizin lider şirketlerinden biri olan LC Waikiki için hem de sektör için nasıl bir yıldı? Hedefleriniz bakımından gelişmeler ne yönde ilerledi?

Herkesin bildiği gibi, tekstil sektörü son birkaç senedir zorlu süreçlerden geçti. Pandemiyle başlayan bu süreç, tedarik zincirinin kırılması, navlun fiyatlarındaki artış, Çin gibi üretim devi bir ül- kede uzun süre fabrikaların kapanması, hammadde fiyatlarında döviz kuru artışının da üzerinde bir artış yaşanması gibi birçok zorlukla devam etti. Ukrayna-Rusya savaşı nedeniyle artan enerji fiyatlarının maliyetlere ve fiyat etiketlerine yansıması da ister istemez talepte daralmaları beraberinde getirdi. Son 6-7 ayda pamuk, iplik gibi hammadde fiyatlarında düşüş yaşansa da enerji maliyetlerindeki artış, genel tabloda maliyetleri olumsuz yönde etkiledi. 2023 yılında, yaz sezonuyla birlikte turizmin olumlu etkilerini daha iyi göreceğimizi düşünüyorum. Ukrayna-Rusya savaşının da yaz aylarına kadar biraz daha durulacağını varsayarsak, önü- müzdeki yazın daha iyi geçeceğini söyleyebiliriz. Bugün, 4 kıtada 57 ülkede müşterilerimize ulaşılabilir modayı sunmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Global marka anlayışımız ve vizyonumuz doğrultusunda yurt dışı yatırımlarımıza 2022 yılında da devam ettik. Yatırım politikamız ihracat odaklı olurken, 2022 yılında dört yeni ülkeye giriş yaptık ve 100’den fazla yeni mağaza açtık. Nihai hedefimiz, önümüzdeki birkaç yıl içerisinde yurt dışında bin mağaza sayısına ulaşmak ve Avrupa’nın en büyük ilk üç moda perakende markası içerisinde yer almak. Bu hedef doğrultusunda çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Bu yıl özellikle büyümeyi planladığınız yurt dışı pazarları hangileri? Bu alanda neler yapıyorsunuz?

2023 yılında ağırlıklı olarak Amerika ve Afrika kıtasındaki ülke- lere yeni mağaza yatırımları planlıyoruz. Yurt içinde ve yurt dışındaki güçlü olduğumuz bölgelerde derinleşmeye odaklanırken, yeni kıtalarda ve yeni coğrafyalarda kendimizi test edeceğiz. İhracattaki rolümüzle ülkemiz ekonomisine ve istihdamına katkı sağlamayı en önemli sorumluluğu olarak gören bir şirket olarak, ülkemizin bayrağını yurt dışında dalgalandırmaya yeni yılda da devam edeceğiz. LC Waikiki olarak yurt dışına sadece ürün ihraç etmiyor, markamızı, mağaza konseptimizi, perakende tecrübemizi, kültürümüzü ve değerlerimizi de ihraç ediyoruz. Bu bilinçle hareket ederek çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Uluslararası pazar- larda sürdürülebilir büyüme için üretim yatırımları kadar lojistik ağına yapılacak yatırımların öneminin de farkındayız. Moda perakende sektöründe doğru ürünü, doğru mağazaya, doğru adette zamanında göndermek, başarının kilit noktalarından biri. Bunun için de lojistik merkezlerimize yatırım yapmaya devam ediyor, teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek iş süreçlerimize entegre ediyoruz.

2023 yılında yurt dışında mağaza açmayı planladığınız ülkeleri öğrenebilir miyiz? Global vizyonunuz doğrultusunda dikkate aldığınız unsurlar neler?

2021 yılında Peru ve Ekvador ile giriş yaptığımız Güney Amerika kıtasında, bu yıl Şili ve Venezuela ile yeni ülke girişlerine devam edeceğiz. Orta Amerika’da ise Panama, Kosta Rika, Dominik Cumhuriyeti ve Curaçao’da yeni mağaza yatırımları planlıyoruz. Ayrıca Afrika’da da Somali, Ruanda ve Mauritus olmak üzere yıl içerisinde toplam 9 yeni ülkede mağaza açılışlarını planlıyoruz. Farklı coğrafyalarda, farklı kültürel dinamiklere sahip ülkelerimizin her biri farklı idari ve ticari yapılarla yönetiliyor. Kendi öz kaynaklarıyla yatırım yapmayı tercih eden bir firma olarak yurt dışında da aynı Türkiye’de olduğu gibi kendi yatırımımızı yaparak kendi mağazalarımızı açıyoruz. Yüksek iş hacmi bulunan ancak bunun yanında ticari, ekonomik ve konjonktürel olarak birtakım risklerin olduğu veya ülke mevzuatları gereği tek başına girmemizin mümkün olmadığı ülkelerde ise franchise iş ortaklarımızla ilerliyoruz.

Yine 2023 yılına dair yatırım hedeflerinizi öğrenebilir miyiz? Bu anlamda, gündeminizde hangi projeler öne çıkıyor?

2021 yılında 1,2 milyar TL olarak gerçekleşen yatırım rakamımızı, 2022’de yaklaşık 2 milyar TL seviyelerine çıkardık. 2023 yılında da aynı şekilde yatırımlarımızı artırmayı hedefliyoruz. Yatırım gündemimizde yine yurt dışı olacak. Bu yıl 9 yeni ülkeye girerek yaklaşık 100 yeni mağaza daha açmayı planlıyoruz. Mısır, Fas, Kazakistan, Sırbistan, Romanya gibi pazar lideri olduğumuz ülkelerde mağaza metrekarelerimizi büyüterek sunduğumuz alışveriş deneyiminin kalitesini artırmak ve e-ticaret operasyonumuzu geliştirmek gibi ülkelerdeki yerimizi her alanda, her kategoride güç- lendirmeye yönelik çalışmalar öncelikli yatırım gündemlerimiz arasında olacak. Mağazalarımızın yanı sıra üretim ve lojistik alanındaki yatırımlarımıza da odaklanacağız. Grup şirketlerimizden Taha Giyim’in Fas ve Mısır’daki üretim eforlarını derinleştiriyoruz. 4 kıtaya ihracat yapan global bir marka olarak, lojistik altyapı yatırımlarımız da yine gündemimizde olacak. Geçtiğimiz aylarda Yalova’da açtığımız ülkemizin en büyük C tipi antreposundan sonra, Aksaray’da inşaatı devam eden yeni lojistik merkezimizin ilk etabını açtık. Diğer etaplar da 2023 yılında parça parça hayata geçecek. Aynı şekilde yurt dışında Kazakistan’da yeni lojistik merkezimizin yapımına bu yıl başlamayı planlıyoruz.

Koleksiyonlarınızı oluştururken global bir marka olma vizyonuyla her ülkenin kültürü, hayat standardı ve aynı dönemde yaşanan farklı mevsimler gibi faktörleri de göz önüne aldığınızı biliyoruz. Bu anlamda, global vizyonunuzun stratejilerini ve ürün karmalarını oluştururken dikkat ettiğiniz kriterleri anlatır mısınız?

Moda perakende sektöründe doğru ürünü, doğru mağazaya doğru adette ve zamanında göndermek, başarının temel anahtarı. Açıldığımız yeni pazarlarda, tıpkı Türkiye’deki gibi ürünü mağazaya zamanında koyabilmeliyiz, gittiğimiz ülkenin tarzına uy- gun ürün yapabilecek esnekliğe sahip olmalıyız. Fiyat anlamında pazarda rekabet edebilecek noktada olmamız gerektiğine inanı- yoruz. Sosyal, kültürel ve ekonomik değişkenleri dikkate almadığınız sürece farklı coğrafyalarda başarılı olma şansınız yok. Bu nedenle öncelikle bölgenin insanını doğru anlamak ve ihtiyaçlara doğru çözüm önerileri sunmak oldukça önemli. Giyim perakendeciliğinde, ülkelerdeki iklim farklılıkları, beden/boy değişkenlik- leri, bölgeye özgü geleneksel giyim tarzları gibi özellikler bu süreci oldukça etkiliyor. Hedefimiz, bulunduğumuz tüm ülkelerde bunu en iyi şekilde yapabilmek. Bu noktada ise teknolojiye ve lojistik operasyonlarına yapılan yatırımlar oldukça büyük öneme sahip oluyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.