DİJİTAL İLİŞKİLER: UZUN SÜRELİ VE SAĞLIKLI İNSAN İLİŞKİLERİNİN DİJİTAL BİR ANAHTARI VAR MI?

The Guardian’ın oyun editörü Keith Stuart, Wunderman Thompson Intelligence’a “Sosyal medya bizi dijital teknoloji aracılığıyla arkadaşlarla buluşma formatına getirdi.” diyor. Pandemi ile günlük hayatımızın çoğu çevrimiçi hale geldikçe dijital platformlar, kullanıcıların arkadaşlıklarını geliştirmek ve sosyal yakınlığı derinleştirmek için gittikleri yerler haline geliyor. Küresel tüketicilerin %83’ü teknolojinin insanları bir araya getirdiğine inanıyor ve Çin’in %84’ü teknolojinin arkadaşlarıyla, aileleriyle ilişkilerini derinleştirdiğini söylüyor. Bu yeni dünyada oyunlar özellikle insanlarla tanışmak için kilit yerler haline geldi. Xbox’ın Mayıs 2021’de yaptığı bir ankete göre, Birleşik Krallık’ta yetişkinlerin %76’sı çevrimiçi oyunların insanlarla bağ kurmanın iyi bir yolu olduğunu düşünüyor. Oyun sektörünün gelişmesi ve oyun içi satın alımların artması NFT ve metaverse’in temellerinin atılmasına sebep oldu. Oyuncular oyun içinde kendi karakterlerinin “Avatarlarını” yaratıyor. Onları geliştirmek için kıyafetler, ekipmanlar ve silahlar satın alıyor. Bu satın almalar için öncelikle kredi kartı kullanılmaya başlandı. Sonrasında gençlerin kredi kartları olmadığı için kredi kartından yükleme yapabilecekleri sanal kartlar ortaya çıktı. Sonrasında kripto paralar ve tokenlar devreye girdi. İlerleyen zamanlarda oyun sektöründe yer alan söz konusu avatarlar, NFT ile birlikte farklı oyunculara satılabilir hale gelecek.

PEKİ NFT’LER TAM OLARAK NEDİR?

NFT’nin açılımı Non Fungible Token’dir. Türkçe karşılığı ile “Değiştirilemeyen token” ya da “Değişmesi mümkün olmayan para” olarak açıklanabilir. NFT’ler benzersiz öğelerin sahipliğini gösteriyor. Aynı anda yalnızca bir sahibi olabiliyor ve Ethereum blok zinciri üstünden işlem gördüklerinden dolayı finansal transfer için güvenli olarak kabul ediliyor. NFT’nin ilk sahibi, her satıldığında ve yeni birine devredildiğinde telif ücreti alıyor. Öte yandan fungible tokenlar benzersiz teknolojik özelliklerinden ziyade belli bir değerleme ile tanımlandıkları için alınıp, satılıp, takas edilebiliyorlar. Örneğin, bir bitcoin değiştirilebilir çünkü birini başka bir bitcoin ile takas edebilirsiniz ve sonunda tam olarak aynı şeye sahip olursunuz. İnternette çözüm bulunmaya çalışılan önemli konulardan biri de dijital mülkiyet. Ürün ve hizmetler dijital hale geldikçe mülkiyet korumasına daha çok ihtiyaç duyuluyor. NFT’ler bu sorunu çözmek için buradalar. Şimdi dijital sanatçıların bu buluş hakkında neden heyecanlandığını anlayabiliriz. Yaratıcı kreasyonları korunabildiği için kendilerini çok daha güvende hissediyorlar ve emekleri için adil bir bedel ödenmesi artık dijital dünyada mümkün olabiliyor. NFT’ler dijital sanat dünyasını büyüleyici yerlere götürüyor. Kültürden modaya, lüks markalara, kozmetiklere, gıdaya ve hatta gayrimenkule kadar her şeyde genişliyor. Ünlüler özellikle aksiyonun bir parçası olmak istiyor ve hayranlarıyla yeni bir bağlantı kurmanın yolunu arıyorlar.

MARKALAR NEDEN NFT’LER YARATMAYA İHTİYAÇ DUYUYOR?

Markalar, NFT’leri inovasyon algılarını güçlendirmek, gelirlerini çeşitlendirmek ve yeni müşteriler çekmek için yaratıcı bir yöntem olarak görüyorlar. Bu tarz teknolojik çözümlerin yeni nesil dijital jenerasyon ile şirket arasında özel bir ilişki yarattığını düşünüyorlar. NFT’ler pazarlama stratejisinin iki temel direği olan hikâye anlatımı ile duygusal bağ kurma ve tüketici ile etkileşim konularına yeni bir yöntem kazandırıyor. NFT’ler sayesinde markalar dijital dünyada; benzersiz bir marka kimliği yaratabilir, farklı kanallarda dijital ve fiziksel dünya entegrasyonu çok daha yaratıcı şekilde uygulayarak marka bilinirliğini artırabilir, eğlenceli ve daha çeşitli bir marka deneyimi sunarak genel kullanıcı deneyiminizi iyileştirilebilir. Tüketiciler için bir markanın öncü ve lider bir marka olması için inovasyon çok önemli bir farklılık konusu oldu. Bu tarz yeni fikirleri teşvik eden markalar, insanlarda yaratıcılığa ilham veriyor. İlham veren ve yenilikçi markalar toplumda daha fazla güven uyandırıyor. Müşteri deneyimini zenginleştiriyor. Bu yaklaşım sayesinde şirketler müşterilerinde güvenilirlik duygusunu pekiştiriyor. Bu güven duygusu sayesinde inovasyon ile tüketicilere kişisel olarak fayda sağladığına dair bir algı oluşturuluyor. Bu nedenle markalar için tüketicinin günlük hayatına entegre olacak dijital çözüm ve ürünlerin değerini ve benzersiz özelliklerini iyi bir şekilde anlatmak, pazarlama stratejisinin çok önemli bir unsuru haline geldi.

NFT KULLANAN MARKALAR

Dolce&Gabbana metaverse için 6,6 milyon euro değerinde dokuz parça giysi ve mücevherden oluşan bir NFT koleksiyonu sundu. McDonald’s ABD pazarı için ilk NFT’si olan McNFT, sandviçin en son geri dönüşüne eşlik etti. McDonald’s’ın on benzersiz tasarımı olan McNFT’den birini almak için yarışmaya katılan 95.000’den fazla hayrandan on tanesi bu NFT tasarımını kazandı. Bacardi, üreticilerin yalnızca %2’sini oluşturduğu cinsiyet farkı sorununu ele alan bir kampanya başlattı. Alkol şirketi, orijinal şarkıları NFT olarak pazarlamak için gelecek vadeden üç kadın yapımcıyla birlikte çalıştı. İçerik oluşturucular bu kampanyadan yaklaşık 115.000 dolar kazandı.

METAVERSE BİZİM YENİ SOSYAL MEDYAMIZ MI OLACAK?

Metaverse; sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve videodan oluşan bir evren. Herkesin üç boyutlu ve çoklu farklı sanal dünyalarda çalışma, yaratma, oyun oynama veya fiziksel dünyada olan sınırların olmadığı yaşama deneyimine sahip bir avatarına sahip olacağı yer. Bu yeni trende çok dikkat etmemiz gerektiğini biliyoruz çünkü Google, Microsoft gibi şirketler, Facebook ve Snapchat bu yeni oluşum ile ilgili son birkaç senedir yoğun bir şekilde çalışıp hazırlık yapıyor. Hepsi geleceğin nasıl olduğundan bahsediyor ve bunun tüm markalar için çok önemli bir kanal haline geleceğini tahmin ediyor. Snapchat’in son ürünü Bitmoji lansmanı ile meta evrenine daldığını zaten görüyoruz. Facebook, avatar konusunda yeni ufuklar yarattı. Böylece belirli ilgi alanları ve konular etrafında inşa edilmiş farklı dünyaları ziyaret edebileceksiniz. Halihâzırda iki büyük şirketin metaverse’e girdiğini görüyorsak, bunun sosyal medyanın geleceği için çok önemli olacağını varsayabiliriz. Metaverse evreninde seyahat tarafında neler olmaya başladığına baktığımızda; lüks seyahatin önde gelen şirketlerinden Brown&Hudson, sanal seyahat olanakları için büyük umutlar vadediyor. Kurucu Phillip Brown; gelecekte sanal seyahat uzmanı adında bir uzmanlık dalının iş hayatına gireceğini ve müşterilerin ne zaman nerede seyahat etmek istediklerine göre sanal seyahat uzmanlarının yardımcı olacağını söylüyor. Zaman yolculuğu fikri, sanal seyahatin bir parçası haline gelecek. Metaverse evreninin sunduğu dünya ile mikro seyahat deneyimleri hayatımıza girecek gibi gözüküyor. Şirkette veya evde çalışırken aralarda bir sanal dünyanın içinde molalar verebileceğiz. Giyilebilir teknolojiler sayesinde olduğunuz ortam deniz kokacak, ayaklarınız kumlara değecek ve yaz güneşi sizinle olacak. Eğlence amaçlı teknolojiye yönelmek yeni bir şey değil; ancak tüketiciler teknoloji kullanımından somut faydalar bulmaya başlıyor. Küresel tüketicilerin %81’i artık rahatlamak için sosyal medyada hesap açtıklarını söylüyor. Dijitali kullanan kişilerin yüzde 55’i fiziksel olarak ve %56’sı teknoloji sayesinde zihinsel olarak daha sağlıklı olduklarını belirtiyor. Sağlıklı hissetmekle ilgili dijital kullanımı dışında sağlık profesyonelleri artık dijital dünyadan daha fazla faydalanıyor. Terapi ve ilaç tedavisi ile çözemedikleri bilişsel işlev bozukluğu (dikkat dağınıklığı vb.) sendromlarını tedavi etmek için video oyunları kullanmaya başlamışlar. Haziran 2020’de Smart Interactive tarafından geliştirilen EndeavorRx adlı oyun, Amerikan Gıda ve İlaç Bakanlığı (FDA) tarafından onaylandı ve bu da onu reçete ile kullanabilecek ilk video oyunu yaptı. Nisan 2021’de Covid-19 hastalarının tedavi sürecinde destek olabilecek dijital çözümlerin geliştirilmesi için Weill Cornell Medicine, New York Presbyterian Hospital ve Vanderbilt University Medical Center ile ortaklık kuruldu. Metaverse evreninde sağlıklı ilişkiler geliştirmek için sakinlik, sükûnet, bağlantı, nezaket ve umut duyguları yaratmak üzere tasarlanmış deneyimler yaratılması gerekiyor. Uzmanlar kötü amaçlı kullanılmak istenirse insanlarda norepinefrini tetikleyen (bir stres hormonu; öfke temelli içerik tarafından tetiklenen bir nörotransmitter) şekilde, dijital dünyada insanları tahrik ve manipüle etmek amaçlı kullanabileceği konusunda uyarıda bulunuyor.

Değerli okuyucumuz,

Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.