Türkiye’nin lider hava yolu Pegasus, hava yoluyla yolculuğun herkesin hakkı olduğuna inanarak, misafirlerine uygun fiyatlı ve genç uçaklarla seyahat etme imkânı sağlıyor. “Türkiye’nin dijital hava yolu” olarak, bütün süreçlerinde dijital teknolojileri hayata geçiren şirket, her zaman kalite ve müşteri memnuniyetini ön planda tutuyor. Geçtiğimiz yılı seyahat kısıtlamalarının etkisiyle geçiren havacılık sektörünün bu zorlu dönemde üstün gayret gösterdiğini belirten Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane sorularımızı yanıtladı.
Pandemiyle birlikte dijitalleşmenin önemi arttı. Bu konudaki yatırımlarınız hakkında bilgi verebilir misiniz?
Dijitalleşme son yıllarda birçok şirketin gündeminde olan bir konuydu. Ama pandemi sebebiyle önemi daha iyi anlaşıldı. Havacılık sektörü açısından bakarsak, dijital dönüşüm pandemi sürecinde seyahati daha güvenli hale getirme konusunda yardımcı oldu. Biz dijital dönüşümümüzü 2018’de başlatmıştık. Bugün “Türkiye’nin dijital hava yolu” olarak, A’dan Z’ye bütün süreçlerimizde dijital teknolojiler aracılığıyla misafirlerimize seyahat deneyimlerini kolaylaştıracak benzersiz yenilikler sunuyoruz ama pandemi duruma bambaşka bir boyut kazandırdı. Bu dönemde önemi artan “minimum temasla seyahat´i desteklemek amacıyla Express Bagaj istasyonlarımızı yaygınlaştırdık. Self-service hizmet alan misafir sayımız pandemi sürecinde katlanarak arttı. Daha önce teknolojik uygulamalara çekinerek yaklaşan misafirlerimiz çok hızlı bir adaptasyonla yeni teknolojileri kullanmaya başladı. Mobil uygulamamızı yükleyen misafir sayısında ciddi bir artış gözlemledik. 2018’den bu yana birçok proje hayata geçirdik, geçirmeye de devam ediyoruz. Bu alandaki yatırımlarımız devam edecek.
Pegasus toplumsal konulara duyarlı bir şirket, siz de duyarlı bir lidersiniz. Özellikle toplumsal cinsiyet dengesi konusunda ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Pesus Hava Yolları olarak, BM Kadının Güçlenmesi Prensipleri platformuna katılan dünyadaki ilk hava yolu şirketiyiz. SHGM Toplumsal Cinsiyet Dengesi Geliştirme Komisyonu’nun bir üyesi olarak çalışmalar yürütüyoruz. IATA’nın gönüllü girişimi “25by2025”e imza atarak şirketimiz içerisinde cinsiyet dengesini sağlama konusunda taahhütte bulunduk. Ayrıca Women in Sales Network’ün kurumsal üyesi olarak, satış dünyasında kadın-erkek dengesini sağlamak amacıyla yola çıkan Women in Sales (WiS) sosyal projesine destek veriyoruz. Toplumsal cinsiyet dengesini sağlama çabasında olan oluşumlara şahsen de destek veriyorum. Yanındayız Derneği ve Wtech Teknolojide Kadın Derneği’nin kurucu üyelerindenim. Ayrıca PWN İstanbul’un oluşturduğu Toplumsal Cinsiyet Eşitliğini Destekleyen CEO’lar Manifestosu kapsamında, PWN Eşitlik Elçileri arasına katıldım ve kamuoyunda farkındalık yaratmak için gönüllü olacağımın sözünü verdim. En büyük temennim; toplumsal cinsiyet dengesini sağlayabildiğimiz günleri en kısa zamanda görebilmek.
Pegasus Hava Yolları açısından 2021 yılı nasıl geçiyor?
COVID-19 pandemisi ve seyahat kısıtlamalarının olumsuz etkisiyle, misafir sayımız 2020 yılında 2019’un ancak %48’ine ulaşabildi. Olumsuz pandemi şartları 2021’de de devam etti; ancak hızlı aşılama programları sayesinde tüketici güveninin artması ve kısıtlamaların bir miktar gevşetilmesi, sektörün normalleşme yolunda mesafe kat etmesini sağladı. Yüksek sezonumuz olan yaz mevsimine girişle birlikte özellikle iç hatlarda misafir sayımızın tekrar 2019 seviyelerine ulaştığını, hatta aştığını gözlemledik. Dış hatlarda ise normalleşme daha yavaş seyrediyor ancak yine de dış hat misafir sayımızın yaz aylarında 2019’un %70’ine kadar yükseldiğini görebiliyoruz. Bu gerçekleşmelerin benzer hava yollarına göre daha yüksek seviyelerde olduğunu söyleyebiliriz. Birim gelirlerde yılın ilk yarısına ilişkin finansal raporlara baktığımızda, sektör olarak 2019 seviyelerinin gerisindeyiz. Ancak öncelikle aşı programlarının yaygınlaşması ve otoritelerin aşı sertifikasına sahip olanların uluslararası seyahat kısıtlamalarından muaf tutulmasına yönelik çalışmaları, ileriye dönük olarak umutlanmamızı sağlıyor. Finansal perspektifte pandemi ortamında öne çıkan bir konu da nakit yönetimi oldu. Gerileyen misafir sayılarıyla birlikte azalan gelirlerimizin etkisini dengeleyebilmek için maliyetlerimizi yakın kontrol altında tuttuk. Pandemi süresince sabit maliyetlerimizin varlığı nedeniyle özellikle düşük sezonlarda nakit yakmak zorunda kaldık. Ancak 2021 yılı içerisinde faaliyetlerimizin normalleşme yönünde ilerlemesiyle aylık ortalama nakit yakımımızın azaldığını gözlemliyoruz. Beklentimiz yaz aylarıda tekrar nakit üretmek yönünde. Bu ortamda finansman ihtiyacımızı da iç piyasada bir özel sektör tahvili, dış piyasada da bir Eurobond ihraç ederek karşıladık. İlk kez sahneye çıktığımız sabit getirili menkul kıymet piyasalarında yatırımcılardan gördüğümüz ilgi bizi memnun etti. Şimdi 2022 yılı için plan ve bütçemizi çalışmaya başlıyoruz. Özellikle sıkışmış talebin yaz sezonu öncesinde erken hareketlenmesi potansiyelini de düşünerek planlarımızı birkaç senaryo üzerinden çalışacağız.
COVID-19 pandemisi ve seyahat kısıtlamalarının olumsuz etkisiyle, misafir sayımız 2020 yılında 2019’un ancak %48’ine ulaşabildi. Olumsuz pandemi şartları 2021’de de devam etti; ancak hızlı aşılama programları sayesinde tüketici güveninin artması ve kısıtlamaların bir miktar gevşetilmesi, sektörün normalleşme yolunda mesafe kat etmesini sağladı. Yüksek sezonumuz olan yaz mevsimine girişle birlikte özellikle iç hatlarda misafir sayımızın tekrar 2019 seviyelerine ulaştığını, hatta aştığını gözlemledik. Dış hatlarda ise normalleşme daha yavaş seyrediyor ancak yine de dış hat misafir sayımızın yaz aylarında 2019’un %70’ine kadar yükseldiğini görebiliyoruz. Bu gerçekleşmelerin benzer hava yollarına göre daha yüksek seviyelerde olduğunu söyleyebiliriz. Birim gelirlerde yılın ilk yarısına ilişkin finansal raporlara baktığımızda, sektör olarak 2019 seviyelerinin gerisindeyiz. Ancak öncelikle aşı programlarının yaygınlaşması ve otoritelerin aşı sertifikasına sahip olanların uluslararası seyahat kısıtlamalarından muaf tutulmasına yönelik çalışmaları, ileriye dönük olarak umutlanmamızı sağlıyor. Finansal perspektifte pandemi ortamında öne çıkan bir konu da nakit yönetimi oldu. Gerileyen misafir sayılarıyla birlikte azalan gelirlerimizin etkisini dengeleyebilmek için maliyetlerimizi yakın kontrol altında tuttuk. Pandemi süresince sabit maliyetlerimizin varlığı nedeniyle özellikle düşük sezonlarda nakit yakmak zorunda kaldık. Ancak 2021 yılı içerisinde faaliyetlerimizin normalleşme yönünde ilerlemesiyle aylık ortalama nakit yakımımızın azaldığını gözlemliyoruz. Beklentimiz yaz aylarıda tekrar nakit üretmek yönünde. Bu ortamda finansman ihtiyacımızı da iç piyasada bir özel sektör tahvili, dış piyasada da bir Eurobond ihraç ederek karşıladık. İlk kez sahneye çıktığımız sabit getirili menkul kıymet piyasalarında yatırımcılardan gördüğümüz ilgi bizi memnun etti. Şimdi 2022 yılı için plan ve bütçemizi çalışmaya başlıyoruz. Özellikle sıkışmış talebin yaz sezonu öncesinde erken hareketlenmesi potansiyelini de düşünerek planlarımızı birkaç senaryo üzerinden çalışacağız.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.