Bir eBay şirketi olarak GittiGidiyor, globale açılan penceresiyle de ülkemiz ekonomisine artı bir değer katıyor. GittiGidiyor Genel Müdürü ve eBay MENA Bölge Direktörü Öget Kantarcı, hem pandemi dönemindeki çalışmalarını hem de şirket olarak projelerini bizlere aktardı. Kantarcı, değişen dünya koşullarına hızlı ve olumlu çözümlerle yaklaşan şirket olarak, Türkiye’deki firmaların ürünlerinin e-ihracat vasıtasıyla yurt dışına satışını artırmayı ve ülkemizin bu konudaki potansiyelini değerlendirerek ihracatın ülkemizde daha da gelişmesini hedeflediklerini belirtti. Covid-19 süreciyle birlikte dijitalleşme sürecine başta KOBİ’ler olmak üzere artık hiçbir kesimin kayıtsız kalamayacağını belirten Kantarcı; dijitalleşmenin önemine, gelecekte ekonomide ne kadar kritik bir faktöre dönüşeceğine uzun zamandır vurgu yapıldığının altını çizdi ve şirketlerin geleceğinin dijital dönüşüme dahil olmaktan geçtiğini söyledi.
Pandemi dönemi e-ticaretin gelişme seviyesini ve bu dönemin getirdikleriyle yeni tanışan müşteri ve satıcı istatistiklerini baz alarak online büyümeyi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Pandemi sürecinin alışkanlıkları değiştirmesi ile tüketiciler ihtiyaçlarını karşılamak için e-ticarete yöneldi. Bu süreçte daha önce ulaşamadığımız kitlelere ulaşarak, bu modelin kolaylığını deneyimlemelerini sağlamış olduk. E-ticaretle tanışan tüketicilerin önümüzdeki dönemde de online alışverişi sürdüreceğini ve ilk defa online alışveriş yapanların en az yüzde 50’sinin kalıcı kullanıcılar haline geleceğini öngörüyoruz. Bu konuda Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) açıkladığı kasım ayı verileri de genel durumla ilgili önemli bilgiler içeriyor. Öyle ki, kasım ayında internetten kartlı ödeme tutarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 54 gibi yüksek bir artışla 29 milyar TL’yi geçti. İnternet üzerinden kartlı ödemelerin toplam kartlı ödemeler içindeki payı ise, geçen yıl kasım ayında yüzde 20 iken, bu yıl yüzde 26’ya ulaştı; yani bu yıl kasım ayında her 4 TL kartlı ödemenin 1 TL’si internetten gerçekleşti. Söz konusu ödemelerin yalnızca faturaları ve diğer ödemeleri değil, önemli oranda alışverişi de kapsadığını göz önünde bulundurunca milyonlarca yeni kullanıcının e-ticaretle tanıştığını görüyoruz. Sadece kasım ayında, geçen yılın aynı dönemine göre internetten yapılan gıda-market harcaması 3 kat artmış durumda. Pandeminin alışveriş alışkanlıklarında yarattığı bu etkiyle, e-ticaret sektöründeki büyüme de yıl içinde arttı. Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı verilere göre; 2020 yılının ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 64 artarak 91.7 milyar TL’ye ulaştı. Yıl sonu itibarıyla ise e-ticaret hacminin 200 milyar TL’yi aştığını düşünüyoruz.
Pandemi dönemi e-ticaret sektörünü de ciddi bir testten geçirdi. Altyapıdan düzenli tedariğe kadar pek çok alanda pratiklerin yeniden denendiği bir süreci yaşıyoruz. Siz bu zorlukları nasıl aştınız?
GittiGidiyor olarak, DNA’sı dijitalleşme üzerine yapılanmış bir teknoloji şirketiyiz. Bu donanımımızla kullanıcılarımızın alışveriş deneyimini sürekli iyileştirecek çözümler sunmak her zaman önceliğimiz oldu. Hem satıcılarımızın hem de alıcılarımızın deneyimini daha da iyileştirmek, çalışma verimimizi artırmak ve tüm kullanıcılarımızın hayatını kolaylaştırmak için teknoloji yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz. Doğru ürünü, doğru fiyata, doğru kullanıcıyla buluşturmak için platformumuzun altyapısını sürekli olarak daha iyi hale getiriyoruz. Ayrıca teknoloji sağlayıcı birçok yerli girişimle iş birliği yapıyoruz. Hem kendi hizmetlerini iyileştirmeleri hem de büyümeleri sürecinde yan yana çalışarak gelişimleri sırasında onlara partnerlik ediyoruz. Bu girişimlerin çoğalması ve gelişmesi de önceliklerimiz arasında yer alıyor. Ağırlık verdiğimiz alanlardan bir diğeri ise, KOBİ’leri e-ticaret sistemine entegre etmek. İşletmelerimizi dijitalleştirmenin her şeyden önce ülkemizin ekonomisi açısından son derece kritik olduğunu düşünüyoruz. Bu nedenle KOBİ’lerimizin bulundukları sektörlerde verimli büyüyebilmeleri ve dijitalleşen dünyaya uyum sağlayabilmeleri için entegrasyon ve eğitim projelerine ağırlık veriyoruz. Ayrıca klasik perakendecilerin de e-ticarette yerini almasının son derece önemli olduğunu biliyor ve işlerini online kanala taşıyabilmeleri için çalışmalar yürütüyoruz. Hem KOBİ’lerimizin hem de perakendede markalaşmış işletmelerimizin e-ticaret ile işlerini büyütmelerine ve gelişmelerine katkıda bulunuyoruz. Bununla birlikte, önümüzdeki dönemde sektörümüz için yine en kritik konu hızlı teslim olacak. E-ticaret hızla büyürken lojistik tarafta da gerekli yatırımları yapmamız, lojistik sektöründeki iş ortaklarımızla daha sıkı iş birliği içinde olmamız gerekiyor. Biz de bu alandaki çalışmalarımıza hız verdik.
Değerli okuyucumuz,
Bu haberin detayını Business Türkiye dergisinde bulabilirsiniz.